Sodalitas
Wicked World Games 1.1
Noctum
102
230:-

När jag recenserade Noctum var ett av mina huvudintryck att spelet var ett slags Gott & blandat av skräckreferenser, kanske inte så innovativt men kompetent genomfört. Det var lite Cthulhu, mycket Kult men tyvärr inte så mycket eget. Det intrycket består när jag läser igenom Sodalitas, det första supplementet till Noctum. Återigen bjuds läsaren på en Det Bästa-version av skilda och inte särskilt maskerade influenser: Arkiv X, Alias, CSI, Da Vinci-koden, slasher-filmer a la Jeepers Creepers, Candyman och I know what you did last summer samt mycket Kult. Dock är det bättre genomfört här. Det finns mer eget här, och den spelar- och spelledarvänlighet (dvs gott om uppslag som är enkla att använda i spel, gott om bra, handfasta tips och verktyg för SL) som var en av styrkorna i Noctums grundregelbok är än mer utpräglad i Sodalitas. Köp Sodalitas på morgonen och använd det i kvällens spelsession – det kan man inte säga om många spelsupplement idag, vare sig de är svenska eller utländska.

Sodalitas består av fyra delar, en första med nya regler orienterade mot att spela deckaräventyr inspirerade av CSI och otaliga seriemördarfilmer. Andra delen är en organisations/monsterbok för spelledaren, med nya regler för sekter och konspirationer. Tredje delen behandlar ett kampanjupplägg där RP antar rollen som undersökare för organisationen Branch 94, ett upplägg som känns igen från Arkiv X och Delta Green. Fjärde delen är ett kort äventyr i deckarstil.

Första delen innehåller lite nya färdigheter och andra regler som passar in i detektiväventyr, men reglerna är egentligen ”buggfixar”, saker man måste göra om även-tyr som går ut på ledtrådsjakt ska fungera. SL-tipsen är bra, men får i stort sett ut på att om reglerna lägger hinder ivägen för deckaräventyret bör man strunta i reglerna, vilket känns paradoxalt när man några sidor tidigare läst en massa nya specialregler anpassade för detektiväventyr. Problemet med att deckaräventyr helt kan stanna av om RP misslyckas med ett färdighetsslag och därmed missar en viktig ledtråd är urgammalt och absolut inte unikt för Noctum, men det är typiskt att författaren här försöker lösa problemet inom ramen för de existerande reglerna, vilket inte går (därav uppmaningen att strunta i reglerna om ledtrådsjakten riskerar att köra fast). Var finns nytänket kring denna typ av äventyr? Kontrasten med nya Trail of Cthulhu kunde inte bli större: i det spelet har man tänkt radikalt annorlunda om deckaräventyr och presenterar ett innovativt och dessutom dramatiskt system för denna typ av äventyr. Dessa problem är betydligt äldre än Noctum och det är nog för mycket begärt att ett litet svenskt spel ska lösa de här svårigheterna – men det är ändå relevant att veta vad man får i Noctum: väldesignade och potentiellt stämningshöjande deckaräventyrregler, som man ändå förmodligen måste strunta i om man vill att ledtrådsjagandet ska fungera smidigt.

Andra delen innehåller detaljerad information om ett antal olika sekter/organisationer/konspirationer som kan fungera som antagonister för RP, plus lite monster. Detta är bokens bästa del – trots att organisationerna i många fall är mer eller mindre direkta plankningar från böcker, filmer eller TV-serier. Beskrivningarna är kärnfulla och ger med enkla medel karaktär åt de olika sekterna och ger uppslag till både enstaka äventyr och längre kampanjer. På samma sätt är det med monstren. En del av dem tillför inte så mycket nytt, men de flesta är roliga påhitt och erbjuder i sig själva konkreta äventyrsuppslag. Man kan lätt bygga äventyr på att RP jagar ett visst monster.

Tredje delen är även den funktionell och användarvänlig. Här är krokarna mer avsedda för spelarna än för SL (nya arketyper, nya sätt för RP att samspela med spelvärden genom reglerna för resurshantering), vilket är mycket positivt – spelare vill också ha krokar och uppslag när de skapar och spelar sina RP! Sodalitas presenterar tips och verktyg för en bättre spelupplevelse som vänder sig både till spelledare och spelare. Fjärde delen, äventyret, är inte nydanande, men en god introduktion till den typ av deckaräventyrande och den kampanjmiljö supplementet är inriktat på.

Design, formgivning och illustrationer håller den kvalitet man kan förvänta sig av ett svenskt spelföretag av enmansband-typ. Återigen är allt snäppet bättre än regelboken. Dock återstår en del obegripligheter, som att man istället för att göra en innehållsförteckning och/eller ett index slagit ihop dem till en innehållsförteckning där underrubrikerna står i bokstavsordning.

Sodalitas är ett steg i rätt riktning för Noctum, ett supplement som på många sätt är bättre än själva spelet. Kompetent, funktionellt, inte originellt, men väl användarvänligt och utan krusiduller eller pretention.

Text: Henrik Örnebring

Sätt ditt eget betyg på Sodalitas!