Requiem for Rome
Vampire the Requiem
224
290:-
  Intryck: 7     Innehåll: 10   17

Requiem for Rome är en modul till Vampire; the Requiem, och bara genom sitt förord förstår jag att det här är en bok man bör ha i rollspelshyllan om man är ens lite intresserad av det antika Rom.

Boken är uppdelad i fyra matiga kapitel. Det första avhandlar romarrikets historia fram till Roms oundvikliga undergång. Det andra är spelarkapitlet. Här får jag en introduktion till de klaner som styr i Camarillan. Därefter följer ett kapitel om Rom, staden, både den del där människorna rör sig och den del där Propinqui, vampyrerna, håller till. Sist men inte minst får jag också en rejäl dos kampanjmaterial som spelledare.

Kapitlet om Roms historia är en sammanställning av stadens, kejsardömets och Camarillans uppgång och fall. Från stadens grundande 753 f.Kr. till slutet 476 e.Kr.. Här får jag både propinquis och människornas historia serverad. Mycket utav den beskrivna historien är baserad på faktiska historiska händelser och sedan utbroderad med övernaturliga skeenden och det är sådant material jag är mest förtjust i som spelledare. Det känns för mig mer “äkta” än något som är helt påhittat och inte har sina rötter i fakta. Här utmålas de olika kejsarnas triumfer och nederlag, och hur dessa går hand i hand med den under jorden boende vampyrbefolkningens politik och intriger.

Det andra kapitlet går in på regler. Här hittar jag de vampyrklaner som håller till i Rom. Det är Julii, Daeva, Gangrel, Mekhet och Nosferatu. Det finns också discipliner, färdigheter och annat nyttigt som hur man sätter ihop romerska namn till sina rollpersoner – något jag är förtjust i, då jag tycker om att få detaljer i alla fall hyfsat rätt.

Det tredje kapitlet innehålller bl a en karta över Rom och över Roms Nekropolis, som är propinquis hemvist. Här finns det ett antal distinkt romerska byggnader utmärkta och även hur jag som spelledare bäst använder dem. Bland annat hittar jag Circus Maximus, Caracallabaden och Forum Romanum ibland beskrivningarna. I beskrivningen av Roms undersida, Nekropolis, så hittar jag motsvarande ikoniska platser för den odöda befolkningen, bland annat Camarillan, där den odöda motsvarigheten till senaten samlas för att avgöra vampyrernas öde.

Det är dock inte bara platser som avhandlas. Här får jag också mycket information om hur Roms lagar och förordningar såg ut, hur man såg på slaveri och hur det dagliga livet gick till. Något som jag personligen uppskattar enormt är också att författarna inte skyggat för att berätta hur kvinnor hade det i det antika Rom. Men det slutar inte där. Roms religioner finns också beskrivna.

Det sista kapitlet går in i detalj på hur jag som spelledare använder all den matiga information som presenterats i resten av boken. Här får jag tips om vilka teman som lämpar sig för kampanjer i Rom, hur jag lägger upp kampanjmaterial, hur jag skriver in alternativa skeenden i historien och hur det sedan påverkar den fortsatta kampanjen och mängder med annan information jag med glädje suger i mig. Om idéerna inte har dykt upp än så lär de göra det nu. Här hittar jag sätt att motivera spelarna att ta en aktiv del i kampanjen, äventyrsfrön, beskrivningar av hur andra delar av Europa och världen fungerar i en antik setting och sist men inte minst ytterligare tre klaner (Larvae, Licinii och Morbus), samt en radda spelledarpersoner som jag kan använda för att skapa konflikter eller hjälpa spelarna.

Utseendet då? Nja. Som vanligt är White Wolf inte särskilt bra på layout och läsbara typsnitt. Inte heller alla illustrationer känns helt bra, men jag förlåter dem det för den här gången. Det är innehållet, och inte utseendet, som fångar mitt hjärta.

Det är mycket information som samlats på bara drygt 250 sidor och det skall villigt erkännas att jag blir lite matt efter att ha läst igenom hela boken, men samtidigt är det en i det närmaste perfekt modul i det att den ger mig precis den information jag behöver för att spela och spelleda i det antika Rom. Det här är en både läsvärd och köpvärd bok om man vill kampanja i antiken.

Sätt ditt eget betyg på Requiem for Rome!

Totalt har 3 personer röstat.
Intryck 5,67