D&D - Monster Manual II
Dungeons & Dragons
224
268:-

MONSTER MANUAL II (Wizards of the Coast) är en 224 sidor lång monsterbok till Dungeons & Dragons. I boken finner man runt 250 monster i alla olika svårighetsgrader, med särskilt fokus på de med Challenge Rating över 20, samt ett litet antal mallar (templates) som appliceras på befintliga varelser för att skapa nya kombinationer. Monster Manual II avslutas med två varelser hämtade från Sword & Sorcery Studios egen monsterbok, Creature Collection. Finessen med dessa är att det är de första monster som täcks av Open Gamig License som dyker upp i en produkt av WotC. Två monster av 250 är visserligen inte mycket, men ändå ett trendbrott värt att notera.

MMII fortsätter i det grafiska spår som de tidigare böckerna till D&D trampat upp. Alla monster är illustrerade, och favoriter som Todd Lockwood, Wayne Reynolds och Dennis Cramer har bidragit med bilder. Det finns dock en mängd andra tecknare som bidragit, och tyvärr är inte illustrationerna genomgående av samma höga klass som i tidigare böcker. Jag blev särskilt besviken på bilderna av drakarna. Merparten av bilderna håller dock hög kvalitet.

Monstren är en ojämn blandning av gammalt och nytt, fantasieggande och oförklarligt. Generellt kan sägas att man hittar få standardmonster i MMII. De flesta är fantasifulla skapelser man inte träffar på i andra fantasyspel, även om man hittar också finns fler varianter på jättar, golems, djävlar och demoner. Regelmässigt verkar de flesta monster vara hyggligt balanserade, även om de farligare kan radera ut en oförsiktig grupp hjältar på nolltid.

Det är också det som är den stora svagheten med MMII. Många av monstren lider av att spelarna måste ha exakt rätt strategi, förmågor och magi för att besegra dem. Oerfarna spelare, eller spelare som inte har både djup och bred kunskap om D&D-reglerna kommer troligen att finna att enstaka monster är en utmaning som inte relaterar till dess Challenge Rating.

MMII är en intressant men ojämn bok med 250 nya monster till D&D. En guldgruva för den som gillar ovanliga monster, men flera av monstren kräver djup kunskap om reglerna både hos spelledaren och spelarna för att hantera.

Text: Magnus Seter

Sätt ditt eget betyg på D&D - Monster Manual II!

Totalt har 10 personer röstat.