Fall of the Camarilla
Vampire the Requiem
192
290:-
  Intryck: 8     Innehåll: 9   17

”The glory of Rome extends not only across the face of this world, but under it as well, into the very fringes of death´s realm.”

Fall of the Camarilla tar dig och dina spelare till det sista desperata århundratet av romarrikets storhet. Kampanjen utspelas under detta sista århundrade och kan med lätthet spelas som antingen en kort eller en lång kampanj. Uppslagen är många och bokens upplägg gör det möjligt för spelledaren att utnyttja Roms vardag i spelet. Här stöter du på debatter i vampyrernas egen version av den romerska senaten med mängder av personer som på olika vis påverkar kampanjen under resans gång. Somliga dyker först upp tidigt i harmlösa roller och senare igen då de av händelserna utvecklats till personer med makt och inflytande. Du får ta del av Camarillans alla funktioner och grupperingar – vissa med rent politiska motiv, andra med nitisk och nyväckt tro. Mystiska krafter verkar i det fördolda och hyser både hat och fruktan inför vampyrernas makt.

Stämningen följer historiens gång. När spelarna introduceras till kampanjen är den romerska dekadansen vid sin höjdpunkt. De vid makten är fullkomliga, onåbara och lever som gudar i det nattens paradis som de skapat, både i Necropolis och i Rom ovan jord. Allteftersom kampanjen fortskrider blir stämningen allt mer olyckbådande. Krafter både innanför och utanför Roms murar börjar förändra den stabilitet som varat i århundraden. Spelarna får vara med i händelsernas mitt och skapa både allianser och fiender bland brickorna på det stora romerska spelbrädet. Mot kampanjens slut, vilket kan anas i bokens titel, faller slutligen det imperium som så länge varit världens mäktigaste. Camarillans makt, så starkt knuten till den anda som var Rom, går också under. Frågan är bara vilken av alla sidor spelarna väljer. Det finns flera alternativ, för även i undergången finns möjligheter för de som vill regera vidare i nattens mörker.

Fall of the Camarilla är välskriven, det var en njutning att läsa. Som kampanjmodul ger den uppslag till en lång och omfattande kampanj, för innehållet kan hjälpa den konstruktive att finna äventyr utan ände.

Text: Michael Wermelin

Sätt ditt eget betyg på Fall of the Camarilla!

Intryck 9,5