Monster Manual 4th Edition
D&D4
288
230:-
  Intryck: 9     Innehåll: 8   17

Bra urval och stor variation, men lite fluff
Monster Manual är den tredje grundregelboken till D&D 4th edition, och innehåller endast en sak… monster! Här samlas de vanligaste och de mest klassiska av alla varelser från D&D’s historia, från skrämmande beholders till ondskefulla demoner (demonprinsen Orcus pryder omslaget). Boken innehåller en sektion om att använda vissa varelser som spelarraser, medan hur man skapar sina egna monster numer återfinns i Dungeon Master’s Guide.

Även på monsterfronten har D&D fått en uppfräschning. Mest genom att man givit olika varelser monster roles, precis som rollpersoner har character roles. Dessa berättar för spelledaren hur han eller hon ska använda ett monster och hur man kan kombinera olika varelser till en utmanande encounter. Monster roles är dock inte samma sak som character roles, så ett monster som är en Leader är inte samma sak som en rollperson som tillhör en klass med Leader-egenskaper. Monster kan vara allt från soldiers till artillery, och från controllers till brutes. Det finns stor variation att välja från.
En kul grej är att man även har Elit- och Solomonster. Elites är en förbättrad version av ett vanligt monster, som oftast har bättre stridsegenskaper, hit points eller liknande. Ett elitmonster kan även vara ett monster med classlevels. Ett solomonster är en riktigt mardröm… en best som kan ta sig an en hel grupp äventyrare samtidigt (och kanske vinna). Drakar i D&D är ett typexempel på solomonster. I den andra ändan av spektrat finns nu också minions, varelser som fungerar som normalt ända tills de blir träffade. När en minion blir träffad är den utslagen, vilket gör att spelledaren kan arrangera stora strider med horder av motståndare och några få svårare monster, ett system som känns igen från Green Ronin’s Mutants & Masterminds.
Komplexiteten hos varje monster har skurits ned. Det gamla systemet för att göra monster mer avancerade eller ge dem karaktärsklasser har försvunnit och ersatts med nya grepp. Varje varelses förmågor är klart och tydligt presenterade och lätta att använda. Precis som i de senare monsterböckerna till 3rd edition presenterar Monster Manual oftast ett flertal varianter av samma varelse, så att spelledaren kan plocka ihop en grupp av dem som passar. Det finns också förbättrade versioner av ikoniska D&D-monster. Till exempel kan man nu stöta på huge-sized carrion crawlers (huvaligen) som kan ge även mäktiga äventyrare en match.
Lyckligtvis har det nya spelsystemet gjort varelser något mindre dödliga. Endast ett fåtal kan döda en spelare på fläcken (inga Finger of Death hos vart och vartannat monster) och de varelser som förvandlar en person till sten är trevliga nog att göra det i små steg åt gången.
Urvalet av varelser gör en inte besviken. Här finns så gott som alla klassiker med, från displacer beasts till owlbears till devils och demons. Efter genomräkning har jag kommit fram till att Monster Manual version 4 innehåller ungefär lika många monster med statblock som Monster Manual 3.5 gjorde, men av färre typer. Det som främst försvunnit i den nya utgåvan är ”goda” varelser som mest fungerat som hjälp och allierade till spelarna (här finns t ex inga kentaurer eller metalldrakar). En kategori som skurits ner rejält är elementar-varelser, det finns färre typer nu. Vissa varelser har försvunnit av andra anledningar, t ex Rust Monsters som ansågs ”förstöra” för spelare.
Om Monster Manual har en svaghet så är det beskrivningarna av varelserna. En kort paragraf och några enkla exempel på Lore som rollpersoner kan komma på med rätt skill är allt för nästan alla monster. Till exempel saknas helt mått på hur stor en varelse är, då de endast har en storlekskategori. Detta innebär att om du som spelledare är ute efter någon äventyrsidé eller känner att du vill skapa en historia kring något specifikt monster så måste du vända dig till äldre böcker eller hitta på allt själv. Detta gör också att den nya Monster Manual känns lite opersonlig och klinisk, eftersom den i princip bara innehåller tabeller med stats.
Detta är dock inget större problem när det gäller innehållet. Monster Manual är perfekt för det nya spelsystemet och ger spelledare en stor variation av varelser, oknytt och annat slemmigt att låta sina stackars spelare tampas med. Urvalet av monster är bra, och att de har olika varianter gör att det går enkelt och snabbt att göra varierade encounters. Dessutom är illustrationerna genomgående av hög klass, om än inte riktigt i nivå med version 3.5’s fantastiska bildvärld. Monster Manual rekommenderas hjärtligt.

Sätt ditt eget betyg på Monster Manual 4th Edition!

Totalt har 24 personer röstat.
Intryck 8,42