Mongoose Publishing
d20/OGL
420
300:-

Intryck: 5     Innehåll: 9   14

Fantastiskt innehåll, men usel tryckkvalitet
Äntligen! Äntligen har jag fått tag på ett recensionsexemplar av detta spel – och äntligen har jag tid att skriva den recension jag utlovade redan i Fenix nummer 5/2007 (barbarnumret). Om du äger det numret kan du vara betjänt av att läsa min artikel ”Vid Crom!” för att tydligare förstå vilken måttstock jag mäter detta spel efter.

Conan the Roleplaying Game – Second Edition (hädanefter Conan RPG2) är en uppfräschad och utökad version av Atlantean Edition från 2004 (som i sin tur var en korrigerad version av den fruktansvärt illa redigerade förstautgåvan från 2003). Syftet med spelet är förstås att runt spelbordet försöka återskapa den heroiska Sword & Sorcery-stämning som präglar R. E. Howards noveller om den mest berömda av alla barbarer – Conan från Cimmerien. Och det lyckas väl.
Författarna Ian Sturrock och Gareth Hanrahan kan sin Howard. De har gjort gedigna efterforskningar, och inkluderat – och byggt vidare på – även sådant som bara nämns i förbifarten i noveller som aldrig blev färdigskrivna. Conan RPG2 är inte bara en trave bakgrundsmaterial och regler som varje spelgrupp själv lämnas att lista ut hur de ska användas; författarna påpekar även hur spelet bör spelas och hur man åstadkommer den rätta känslan. Sånt gillas.
Och sånt behövs, för Conan-Sword & Sorcery skiljer sig en hel del från stapelfantasy. Den är skitigare, blodigare och mer jordnära (här frestades jag att skriva ”mer realistisk”, men avstod – Conan är så überbra på det mesta att det näppeligen kan anses realistiskt). Uppdelningen mellan svärd och svartkonst är närmast dikotomisk: svärden svingas av hjältarna i kamp mot svartkonsten som nästan uteslutande brukas av svarthjärtade skurkar.
Allt detta avspeglar sig förstås också i reglerna. Spelet bygger i grunden på d20-systemet som används i Dungeons & Dragons 3e (med levels och experience points och allt vad det innebär) men har ändrats och anpassats för att bättre avspegla livet i den hyboriska världen så som Howard beskrev det. Strid är mycket farligare, även på högre nivåer – så den som ger sig in i strid gör bäst i att vara skicklig på det, annars går det lätt illa. Svartkonst utövas främst av spelledarpersoner, men det finns även möjlighet för spelare att spela scholars med kunskap i trolldom. Den som strävar efter verklig magisk makt drabbas dock av korruption och kan komma att betala ett mycket högt pris för sin kunskap.
I stort sett tycker jag att det pseudo-d20-system som används fungerar väl, men någon enstaka sak tycker jag nog att Mongoose borde ha frångått: Strid på rutnätskartor till exempel – Conan-strid ska vara snabb och dynamisk och impulsiv. Rutnätet med dess tillhörande regler ger ett ovanifrånperspektiv och uppmuntrar till ett detaljpillande som jag upplever vara i vägen för de dramatiska och djärva manövrar som hör denna genre till.
Spelet innehåller mycket matnyttig information om världen och dess historia, samt de människor som befolkar den. Det finns förstås även en hel del icke-mänskliga motståndare att ställa i rollpersonernas väg. Det enda jag känner att jag egentligen saknar är ett introduktionsäventyr. Avsaknaden av detta vägs i stort sett upp av det gedigna avsnittet om hur du bör lägga upp kampanjer i Conan RPG2, samt av de uppslag till äventyr som dyker upp då jag läser beskrivningarna av Hyborias länder.
Hur skiljer sig Conan RPG2 från Atlantean Edition då? För det första är den något bättre disponerad och redigerad, och för det andra har man ändrat en del saker som spelare världen över konstaterat fungerat mindre bra. Utöver det är det mer av allt: en ny grundklass (temptress – namnet till trots även öppen för rollpersoner av mankön); fler stridsmanövrer; fler besvärjelser; fler monster – ja, mer av allt. De ändringar som gjorts är så varsamma att bakåtkompatibiliteten är nästan helt intakt. Det är inga problem att använda material utgivet till den tidigare versionen.
Conan RPG2 har till skillnad från tidigare versioner en helt svartvit inlaga. Endast pärmöverdraget och för- och eftersättsarken är i fyrfärg. Av någon outgrundlig anledning fick Mongoose Publishing för sig att de skulle öppna ett eget tryckeri och där trycka alla sina egna böcker. Detta översteg deras förmåga och denna bok är dessvärre ett strålande exempel på hur man inte bör göra.
Illustrationerna är så mörka att de nästan helt beckar igen. När jag tittar i Atlantean Edition och jämför färgversionerna av Chris Quilliams’ illustrationer med gråskaleversionerna i Conan RPG2 konstaterar jag att så gott som alla detaljer i skuggpartier och mellantoner försvunnit och ersatts av nästan total svärta.
Vidare har de valt att fräsa och blocklimma den 420-sidiga inlagan där föregångaren i stället var trådhäftad. Detta gör dels boken mycket ömtåligare (jag har ett skräckexempel från säker källa, där bokryggen knäcktes vid en första genombläddring i butiken), dels är ryggmarginalerna alldeles för klent tilltagna så det är krångligt att läsa texten närmast mittvecket. Mongoose påstår sig ha åtgärdat ryggens skröplighet i senare tryckningar. Om du kan – försök undvika att köpa en bok från den första tryckningen (står angivet längst ner på sidan 1).
Utan dessa onödiga missar hade jag satt intrycksbetyget till en sjua. Nu blir det bara fem. Innehållet är så maffigt och komplett (så komplett man kan begära av en grundregelbok i alla fall) att jag utan att tveka sätter en nia. Är du sugen på Conan-rollspel (och inte kräks vid tanken på d20-systemet) kan jag rekommendera Conan the Roleplaying Game; även om jag personligen skulle försöka komma över ett ex av Atlantean Edition hellre än att köpa Second Edition.

Text: Dan Algstrand

Sätt ditt eget betyg på Conan the Roleplaying Game!

Totalt har 14 personer röstat.