Berättelser från staden
Arvid Axelbrink Cederholm
Staden
136
70:-

Intryck: 5     Innehåll: 7   12

Berättelser från Staden är ett samberättarspel som puttrat och pyrt under flera år på rollspel.nus forum. Bakom projektet står Arvid Axelbrink Cederholm kanske mer känd som Arvidos på ovan nämnda forum. Det är en trevlig liten lunta som han har författat, om än med ett indiespels alla attribut, både på gott och ont.

Boken är tryckt via Lulu och är därför av det lite enklare slaget. Det lilla formatet passar alldeles utmärkt och gör tillsammans med den relativt raka typografin och det trevliga språket läsningen till en behaglig upplevelse. Berättelser från Staden är helt enkelt ett ganska mysigt spel.
Den plats som kallas för Staden är en smått absurd 1800-talsvärld där krokiga byggnader och krökta skorstenar sträcker sig så långt ögat kan nå. Det är en stad som aldrig vill ta slut och är befolkad med en sällsam skara invånare. Här finns gaslampor, mörka valv och mystiska broar, dammiga universitet, antikvariat och naturligtvis zeppelinare. Det är, med andra ord, en riktigt trevlig plats för en kvälls berättande.
Innan man börjar en session av Berättelser från Staden skriver man ner fem roller som kommer att stå i centrum för den berättelse som ska skapas. En roll behöver inte vara en person utan kan lika gärna vara ett föremål, som en mystisk klocka, eller till och med ett tillstånd, som kärlek eller mystik. När det är gjort författar spelarna gemensamt en baksida till boken, som en sorts summering av vad berättelsen kommer att handla om. Efter det är det dags att bestämma en fråga för det första kapitlet, som även blir kapitlets titel. Allra sist utser man en av spelarna till att bli författare (spelledare alltså) och de övriga spelarna väljer varsin roll som de kommer att spela under kapitlet.
Tanken att använda bokformen som en regelmässig inramning för rollspelandet är riktigt bra. Det är något som alla kan känna igen sig i och som dessutom har fördelen av att det bara ökar känslan av att berätta något gemensamt.
Under själva spelandet finns det egentligen bara två regelmekanismer att tänka på: relationer och konflikter. Relationer illustreras genom att du på ett papper drar ett streck från din roll till en annan roll. Konflikter används för att driva berättelsen framåt och kan startas av en spelare eller av författaren. För att avgöra en konflikt används en vanlig kortlek och alla spelare får dra varsitt kort. Kan man väva in en eller flera relationer i konflikten får man dra extrakort. Den som spelar högst kort vinner konflikten och får berätta hur den löses. Färgen på kortet avgör om du får lägga till eller dra bort en relation efter konflikten.
Det är ett enkelt men smart system som fungerar alldeles utmärkt för att skapa intressanta berättelser. Men det krävs att spelarna är motiverade och intresserade av att väva en gemensam historia.
Jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag tycker om illustrationerna i boken. De är enkla och på gränsen till taffliga men samtidigt har de en sorts konstnärlig ton som passar ganska bra med spelets tilltal. Tyvärr är de pixelerade vilket inte hjälper till. En sak jag inte riktigt förstår är de blanka sidor som är tänkta att användas som relationskartor och tar upp en stor del av boken. Tanken var säkert god men i praktiken känns det bara konstigt och ser inte särskilt snyggt ut.
Berättelser från Staden är ett genomsympatiskt litet spel. För priset är det svårt att inte rekommendera boken för den som är det minsta nyfiken. Men samtidigt är det ett spel som skulle må väldigt bra av en lite omarbetad och uppstramad andra upplaga.

Sätt ditt eget betyg på Berättelser från staden!

Totalt har 3 personer röstat.
Intryck 4,67