Mongoose Publishing
Traveller
192
360:-

Intryck: 6     Innehåll: 8   14

Den bästa versionen av traveller hittills
Det kan vara svårt att förklara tjusningen i Traveller för någon som aldrig hört talas om det tidigare. Det ser inte mycket ut för världen, har knappt utvecklats sedan det skapades för 31 år sedan och har en omåttligt konservativ syn på genren som det verkar i. Ändå är det ett rollspel med en närmast fanatisk fanskara, många varit med ända från början. Det är ett rollspel som vägrar att dö och gång på gång dyker upp i nya upplagor från utgivare som brinner ett kort tag för att sedan försvinna från jordens yta. Nu är det dags för Mongoose att ta över facklan för de närmsta åren framöver och det märks att de har tagit uppgiften på allvar.

Traveller är ett science-fiction-rollspel som verkar i den undergenre som frodades på 70-talet och som ofta använde sig av storslagna rymdimperier som dramatisk fond. Det är sf så som Isaac Asimov, Paol Anderson och E.E. Smith skrev den. När huvudkonstruktören Marc Miller och Game Designers Workshop gav ut den första lilla svarta boken 1977 var tanken att göra en sorts verktygslåda för rymdoperaspel, världen skulle spelaren själv skapa. Star Wars var en stor inspiration men snart började rollspelet få ett eget liv. Små textsnuttar som sprängdes in här och var mellan reglerna började berätta om en egen värld. Snart var the Third Imperium ett faktum och blev ett sorts ramverk för GDWs böcker.
När Mongoose återupplivar det klassiska Traveller är det ursprungsversionen som får stå modell. Från det minimalistiska omslaget till det kärnfulla språket av Gareth Hanrahan är det en bok som nostalgiskt blickar tillbaka till de tidiga svarta böckerna. Det är sannolikt klokt, för en mer konservativ skara än spelets fans är svårt att tänka sig.
Boken är välgjord, framförallt det stadiga hårdpärmsomslaget. Papperskvaliteten är inte den bästa men inlagan är ordentligt inbunden och det känns som att den kommer att hålla för flitigt användande. Layouten är det lite si och så med, även den är klart retro och ser ut att höra hemma i ett 80-talsspel, på gott och ont. Dock har man gjort en ordentlig miss när man placerat små faktarutor alldeles för långt ut i marginalen, det ser inte bra ut. Illustrationerna är av varierande kvalitet, karaktärsavsnittet ser ut att vara illustrerat av en hobbyklottrande tonåring medan rymdskeppen ser riktigt bra ut.
Reglerna använder sig av samma grund som konstruerades på 70-talet. Varje karaktär har sex grundegenskaper som varierar mellan 1 och 14. Höga värden ger en bonus som läggs till ett färdighetsvärde och summan av två sexsidiga tärningar. För att klara en handling gäller det att slå över 8, självklart modifierat efter svårighetsgrad och omständigheter. Det är enkelt och snabbt.
Du skapar en rollperson genom att slå på en massa tabeller och då och då göra ett val. Man börjar som 18-åring med ett fåtal färdigheter och det är upp till dig att välja det yrke som passar bäst. Ska du gå med i rymdflottan och försöka avancera till att bli kapten eller kanske bli en scout och utforska bortglömda stjärnsystem? Eller varför inte bli en enkel handelsman och försöka köpa loss ett eget skepp. Det finns 12 yrken och nya för den här upplagan är Citizen, Drifter och Entertainer. Under åren kommer du råka ut för händelser som kan ge positiva eller negativa effekter. Om man väljer att använda den så kallade ”Iron Man”-regeln kan din rollperson till och med dö under skapandet. En förbättring i den här upplagan är att man uppmanas att väva in de andra rollpersonernas historier i sin egen innan spelet har startat.
Stridssystemet använder sig av samma grundmekanik som färdigheterna och är snabbt och flexibelt. Det finns ett utförligt utrustningskapitel och en imponerande uppsättning med rymdskepp, alla med översiktskartor. Lägg därtill regler för psykiska krafter, skeppskonstruktion, utförliga handelsregler, främmande livsformer och regler för att skapa världar och solsystem och du har ett förvånansvärt komplett rollspel med tanke på det blygsamma antalet sidor.
Faktum är att Coriolis skulle kunna lära sig en och annan sak från Travellers upplägg (även om jämförelsen haltar lite med tanke på skillnaderna). Mongoose har lyckats med konststycket att klämma in det mesta man kan tänkas vilja ha av ett generiskt sf-rollspel i den här boken. Du behöver inte vänta på en bok om rymdskepp, allt finns här redan. Allt förutom en spelvärld naturligtvis. För tanken är att Traveller ska kunna tjäna som regler till i stort sett vilken sf-värld som helst. Det lär nog fungera utmärkt, men själv kommer jag snällt att vänta på The Spinward Marches som återupplivar det gamla hederliga tredje imperiet, och jag tror inte jag är ensam om det.
Mongoose har gjort ett bra jobb med Traveller, jag som har samlat på mig de flesta varianter genom åren tvekar inte att utnämna det till den bästa versionen av Traveller någonsin. Men det är ett spel som sneglar lite för mycket på den existerande publiken och är snarare en förfining av ett gammalt beprövat koncept än någon revolutionerande nytolkning.

Sätt ditt eget betyg på Traveller!

Totalt har 8 personer röstat.
Intryck 5,63