World of Darkness: Innocents
World of Darkness
264
300:-

När man ser World of Darkness: Innocents i spelbutikens hylla så är det lätt att tro att det är ett supplement, men boken är ett fristående rollspel. Regeldelen är nästan identisk med World of Darkness: Rulebook och världen är den inte längre så nya versionen av World of Darkness, men spelet har ett nytt fokus. I Innocents är rollpersonerna som råkar ut för skräcken barn i åldrarna 7-12 och hela spelet är skrivet utifrån den premissen.

Gamla regler i ny tappning
Grunden i regelsystemet är att värdet av en enskap och en färdighet läggs samman, varefter spelaren slår så många tiosidiga tärningar. Varje tärning som visar åtta eller mer är en ”success”. Ofta krävs det bara en sådan för att lyckas, men i exempelvis strid så beror skadan på antalet lyckade tärningar. Den spellerade som vill ha det enkelt bestämmer bara fritt vilken kombination av egenskap och färdighet som ska användas och ger en lämplig modifikation beroende på svårigheten. I det fallet så är regelsystemet mycket enkelt och kan beskrivas nästan fullständigt på bara några sidor. För den som vill ha lite striktare spelmekanik finns det utförliga exempel på hur varje färdighet kan användas och vilka modifikationer som gäller.
De flesta förändringarna i reglerna har som syfte att passa bättre med unga rollpersoner. Exempelvis har systemet med dygder och laster baserade på dödssynderna bytts ut mot ett system med tillgångar och brister. Skillnaden är i praktiken liten, men det passar in bättre rent tematiskt. Resten av reglerna har skrivits om på samma sätt, och även där det inte finns några mekaniska skillnader så är exemplen och tonen annorlunda i World of Darkness: Innocents än i World of Darkness: Rulebook. Någon enstaka regel är bara rakt av förbättrad på ett sätt som får en att gissa att den kommer att dyka upp i en kommande andra version av grundregelboken.

Barnskräck för vuxna
Bakgrundsmaterialet är ganska generiskt och fokuserar på att skapa rätt stämning. Mest plats går åt till att ge tips om hur man spelar och spelleder barn, och mer specifikt barn i skräckberättelser. Formatet är främst en sida långa essäer av olika författare. Dessa är utspridda jämnt i hela boken och lättar därmed upp regelavsnitten.
Det jag gillar mest är att man inte drar sig för att beröra ämnen som vissa kan anse opassande. Jag har läst flera rollspel som nästan förbjuder spelledaren att använda exempelvis våldtäkter i handlingen på grund av risken att en spelare ska bli illa berörd. I World of Darkness: Innocents uppmanar författarna visserligen läsaren att vara uppmärksam på medspelarnas reaktioner och att behandla det hela seriöst, men ämnen som sexella övergrepp och barns sexualitet i allmänhet tas upp tillsammans med allt annat som unga rollpersoner kan råka ut för.

Det övernaturliga
De övernaturliga varelserna man stöter på är främst olika spöken och andar, men det finns även en sektion med lite blandade varelser man kan hitta under sängen. Avskilt från resten av spelet finns ett kapitel som tar upp sådana som behandlas i White Wolfs andra spel tillsammans med exempel man kan använda utan att äga de böckerna. Genomgående är att World of Darkness: Innocents lägger ner mycket energi på att skapa ett spelande där barn gestaltas på ett trovärdigt sätt och World of Darkness utifrån deras perspektiv på världen. Jag tycker att boken lyckas bra med den föresatsen. Med tanke på hur hög medelåldern blivit bland svenska rollspelare behövs det, och World of Darkness: Innocents är ett spel om barn, inte för barn.

Bättre än originalet
Jag gillar World of Darkness: Rulebook och på många sätt är Innocents en bättre produkt. Ett snävare fokus gör att mer av innehållet kommer till användning i spel och regeltexten är över lag något mer polerad. Den som redan har grundregelboken får betala för en del upprepning, men det gör spelandet smidigare och öppnar upp för en bredare målgrupp. Vill du ha ett skräckspel om barn så ska du köpa Innocents även om du inte är intresserad av White Wolfs spel i övrigt.

Sätt ditt eget betyg på World of Darkness: Innocents!

Innehåll 7,5
Sammanlagt betyg 15,5