Tribes of the Moon
Werewolf the Forsaken
196
270:-
  Intryck: 6     Innehåll: 10   16

Werewolf: The Forsaken har funnits ett par år och det har släppts drygt tio supplement. Trots det har det saknats en genomgång av de fem stammarna. Fram tills nu. Tribes of the Moon består av ett kapitel för varje stam. Innehållet följer en mall där man börjar med legender om stammens bakgrund, följt av initiationsriter, traditioner och liknande. Givetvis får man även ett par nya loger. Kapitlen avslutas med en samling kända varulvar från stammen i fråga.
Eftersom stammarna inte spelar en lika stor roll som motsvarande grupperingar i de andra World of Darkness-spelen så var det aldrig tal om en bok åt dem var. Ett ypperligt beslut. Texten i Tribes of the Moon är välskriven utan att direkt imponera, det som gör den så bra är istället formatet. Fyrtio sidor är precis lagom mycket information per stam. Det är tillräckligt mycket för att ge en ordentlig genomgång och en grund att bygga sin karaktär på, samtidigt som det inte är så överväldigande som en hel bok kan vara. Visst finns det spelare som tuggar i sig all text man ger dem, men det finns inte en chans att mina spelare skulle läsa en hel bok om sin stam. Ett kapitel däremot ska förhoppningsvis inte vara något problem. Den som läst mina tidigare recensioner vet att också jag själv som spelledare föredrar en mer kondenserad text.
Det mest användbara i boken är förklaringarna till vad stammarnas löften till sina totemandar egentligen innebär. Vissa av dem är rätt kryptiska och det har varit jobbigt att få ge svepande svar när spelarna har frågat om vad de betyder i praktiken. Nu har jag fått tillgång till en precis lagom lång text om det.
Den här boken borde kommit ut som ett av de första supplementen till Werewolf: The Forsaken. Oavsett om du just börjat spela Werewolf eller har allt så bör du köpa den direkt. I hård konkurrens med Predators och Blood of the Wolf tycker jag att Tribes of the Moon är det viktigaste tillbehöret till Werewolf: The Forsaken..

Sätt ditt eget betyg på Tribes of the Moon!