Threats of the galaxy
Star Wars Saga Edition
160
300:-

Intryck: 5     Innehåll: 7   12

Threats of the galaxy innehåller över 150 nya utmaningar i form av färdiga karaktärer, monster och droids som spelledaren kan slänga in i scenarion. Threats of the galaxy är en utbyggnad av kapitel 11, 15 och 16 i Core Rulebook. Varje karaktär beskrivs med speldata, en kort faktabeskrivning samt förslag på hur karaktären kan användas i spel. Just det sistnämnda är det som gör en samling intetsägande speldata till något mer levande som inspirerar till möten och intermezzon. I boken finns även nya regler, bl a tre nya talent trees, sex nya species (t ex bith) och en massa vapen och utrustning.
Upplägget är ganska fritt och tanken är att boken ska kunna användas oavsett vilken era man spelar i. En pirat eller en politiker kan användas utan att de är bundna till någon specifik period. I många fall fungerar det utmärkt, men när det kommer till jedis och siths så tvingas man till vissa begränsningar. Det eralösa upplägget ställer även vissa krav på läsaren som förväntas känna till grundläggande Star Wars-fakta.
Bokens längsta kapitel (95 sidor) handlar om olika arketyper. De är i huvudsak generella men bland fördjupningskaraktärerna finns även ett par kända karaktärer från filmer och andra källor. Då rubriker och underrubriker är relativt lika blir det svårt att skilja på de olika nivåerna och bokstavsordningen går förlorad. Man inser snart att det knappt går att hitta i boken utan att ta hjälp av innehållsförteckningen. Threats of the galaxy är ett komplement till Core Rulebook så trots alla nya monster och droids så tvingas man fortfarande slå i grundregelboken. Jag hade gärna sett allt samlat i en bok, inte minst då stats i Core Rulebook rättats till i erratan.
Traditionella monsterböcker kan vara riktigt råkiga men trots att det är knepigt att hitta i boken så gör dess användarvänlighet att den blir klart godkänd. Och då boken tar upp tre olika områden så innebär det att vi kommer att slippa tre separata böcker. Nu får vi allt i en.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Threats of the galaxy!

Totalt har 4 personer röstat.