Descent – Road to Legend
2-5
240 minuter
470:-

Intryck: 6     Innehåll: 8   14

I och med den senaste expansionen får hjältarna från Descent-serien äntligen kräla sig ur grottsystemens mörker. Åter hotar ondskan och nu är det världen Terrinoth som står på katastrofens rand om inte hjältarna lyckas stoppa den elake överfurstens planer.
Boxen innehåller en tjock regelbok, nya golvplaner, nya kort och en uppsjö av olika markörer. Dessa saker är sig lika från grundspelet, frånsett att golvplanerna visar utomhusmiljöer istället för grottsystem. Allt är som vanligt proffsigt, om än lite opersonligt illustrerat, och passar bra in i seriens övriga delar. Det som tillkommit är en mer traditionell spelplan vilken visar världen Terrinoth, nya så kallade avatar-kort, sex stycken boxar i vilka man sparar kort mellan speltillfällena, ett kampanjformulär, tre stycken intrigkort samt tio nya tärningar. Alla dessa nyheter gör det möjligt att spela kampanjspel. Detta innebär att det finns en bakomliggande historia till varför hjältarna äventyrar, samt att de tar med sig sina erfarenheter och rikedomar från speltillfälle till speltillfälle.
Själva spelplanen är nu i första hand världen Terrinoth. Överfursten har numer en än mer långtgående ondskefull plan. Inför varje kampanj väljer denne en av tre intriger vilken han skall följa för att lägga Terrinoth under sina fötter. Varje intrigväg innehåller kort vilka beskriver hur historien går framåt och förändrar förutsättningarna för spelet. Till skillnad från tidigare är inte överfursten en okroppslig ondska, utan han har nu även en fysisk form gestaltad i en avatar. Denne har ett fäste någonstans i världen. Överfursten har även en Löjtnant till sitt förfogande, som är en pjäs som han kan flytta över brädet och göra livet surt för hjältarna. Löjtnanten kan snuva dem på mäktiga föremål, han kan belägra städer och han kan till och med anfalla hjältarna direkt.
Spelets kärna är ”Spelveckan” i vilken överfursten och spelarna gör varsitt drag. Spelarna går som en trupp över spelplanen. Detta påminner om ett traditionellt brädspel, spelarna flyttar sin pjäs och utsätts för de utmaningar som en viss ruta erbjuder. De kan drabbas av en sammandrabbning med överfurstens hantlangare längs vägen, de kan nå fram till ett grottsystem som man väljer att utforska, de kan följa upp ett rykte de hört i stadens taverna, de kan söka upp legendariska platser att utforska, eller så kan de söka träning hos legendariska hjältar. Sist, då de samlat ihop tillräckligt med erfarenhetspoäng, kan de söka upp överfurstens fäste för att vid den sista striden förgöra hans elake avatar och en gång för alla stoppa hans onda planer. De kan även besöka städer där de kan proviantera eller bli bättre genom träning.
I samband med utmaningarna zoomar man in i spelvärlden och bygger upp platsen för sammandrabbningen eller grottletandet. Detta klaras sedan upp på samma vis som ett vanligt Descent spel. Den största skillnaden är sammandrabbningarna längs vägen. Utöver att det hela sker utomhus är grottsystemen lite mindre och där saknas transportglyfer. Hjältarna ställs mot en ledare och hans hantlangare. Det finns tre möjliga lösningar på en sammandrabbning: hjältarna kan vinna, de kan utplånas helt eller också kan de lägga benen på ryggen och fly.

Expansionen gär Descent till ett annat spel
På gott och ont gör denna expansion Descent till ett helt annat spel. Det som främst förändras är spellängden. Till det positiva hör att ett parti får ett annat djup då handlingar får mer långtgående konsekvenser. Att vara överfurste blir genast mycket roligare då denne fått mer strategiska instrument att spela med genom sin avatar och sin löjtnant. Han får möjlighet att mer långsiktigt sätta käppar i hjulet på hjältarna. På samma vis kan spelarna arbeta mer med sina hjältar då det är möjligt att optimera deras färdigheter och förmågor. Genom att hjälten växer och blir bättre fördjupas spelvärdet.
Spellängden är även till expansionens nackdel då det krävs mer engagemang av spelarna. Du måste samla ihop ett gäng vänner som gillar spel. Pussla ihop allas scheman för en spelkväll med en eller två veckors mellanrum. Spelarna måste dessutom vara djupt engagerade. Frågan dyker naturligt upp: Varför helt enkelt inte spela vanligt rollspel i stället?
Med andra ord: Spelar du redan Descent på reguljär basis är denna expansion ett givet köp. Spelet blir trots allt mycket bättre. Ser du däremot Descent som ett partyspel som du tar fram då och då, eller som ett substitut när inte alla dyker upp till kvällens rollspel – då finns det annat att lägga pengarna på än Road to Legend.

Text: Erik Winterquist

Sätt ditt eget betyg på Descent – Road to Legend!

Totalt har 8 personer röstat.