Modern Art
Reiner Knizia
3-5
45 minuter
260:-

Reiner Knizias Modern Art gavs ursprungligen ut i Tyskland 1992. Man kan fråga sig varför det dröjde 16 år innan den här godbiten nådde vår avkrok i världen, för det här är ett riktigt bra auktionsspel.
Nu är Lautapelits nordiska version här. Du tar rollen som konsthandlare specialiserad på modern konst och målet är att tjäna mest pengar genom att spekulera på konstmarknaden. När spelet börjar får varje konsthandlare fem kort till sin hand, varje kort föreställer ett konstverk av en av fem skandinaviska konstnärer. I tur och ordning väljer sedan spelarna ett verk att auktionera ut som de andra får bjuda på. Det finns fem olika typer av auktioner, från dolda till auktioner med fastpris osv, det här är märkt på korten så det gäller att välja rätt kort vid rätt tillfälle. När fem konstverk av en och samma konstnär har sålts är auktionsfasen slut och spelarna kan sälja sina införskaffade tavlor. De konstnärer det spekulerats mest i under en säsong är värda mest på marknaden, en konstnär som knappt sålt en tavla är iskall och går inte att sälja. När alla spelare sålt sina tavlor är säsongen slut. Efter fyra säsonger vinner den med mest pengar.
Visuellt är Modern Art välgjort utan att vara spektakulärt. Formgivningen är stilren och passar konsttemat utmärkt men kontrasterar lite väl hårt med de lekfulla illustrationer som finns i regler och på tillbehör. Korten föreställer konstverken och är av bra kvalitet. Reglerna är välskrivna och pedagogiska. Lautapelit har gjort ett bra jobb.
Det finns många fördelar med Modern Art, temat passar som hand i handske med auktionssystemet och är dessutom uppfriskande annorlunda, inte en tysk medeltidsby i sikte. En annan fördel är att det i princip inte finns någon dötid att tala om. Alla är hela tiden involverade i auktioner och försöker lista ut om det är smart att köpa en speciell konstnär vid just det här tillfället.
För den som vill ha ett snabbspelat, engagerande auktionsspel är det mycket lätt att rekommendera Modern Art.

Sätt ditt eget betyg på Modern Art!

Intryck 1