Runebound – Traps & Terrors
2-6
120 minuter
70:-

Fällor är många spelares mardröm, de ger bara skador men sällan någon större erfarenhetspoäng eller inkomst. Således tycker väl många att det är ett ganska grymt och frustrerande inslag i spelvärlden. Bassänger fyllda med hajar, burar med hungriga vargar syrafyllda gropar, sågklingor ur väggen med det vackra namnet ”Gutting Garden” och en dvärg som är en fena på desarmering. Några smakprov på vad som väntar i Traps and Terrors. Detta det senaste tillskottet till den stora mängd kortexpansioner som kommit till Runebound (second edition). Som sådan gör den sitt jobb, det är alltid trevligt med lite nya ”challenges”. Fällor blir ett trevligt avbräck från den vanliga fiendefloran (servants, minions och personliga assistenter till Vorakesh). Korten är som vanligt trevligt illustrerade, 30 kort av alla kortfärger inkluderat ”events” och ”encounters” utöver fällorna som är ”challenges”. Fällorna är ganska påhittiga och illustrationerna bra och lite skönt retro. Det finns också en ny stor belöning med i kortleken, men som vanligt är den svår att lägga vantarna på.
Vad ger en sån här liten kortlek i spelvärde då? Det ger mer variation i spelandet och om man samlar många tillägg ger det stora saftiga kortlekar som alla spelkompisar vill utforska. Denna expansion är rolig för att den ger mer bredd i utmaningarna samt mer användning för karaktärernas ”skills” och personligen ger de mig nostalgikänslor från Drakar och Demoners och Dungeons & Dragons barndom när fällorna spelade en central roll i äventyren. Det är något med fällor som tilltalar den onda lilla 12 åriga ingenjören i oss alla. Så om du är ett Runebound-fan är det en trevlig expansion att slänga en hundring på, är du inte ett Runebound-fan så se till att bli det genom att prova det. Det smäller klassikern Talisman på fingrarna alla dagar i veckan. Fällor är väl alla sadistiska spelledares och spelkonstruktörers favoritutmaning för spelare och eftersom jag är en gammal sadistisk spelledare så passar denna lilla expansion mig som handen i handsken.

Text: Niklas Gustavsson

Sätt ditt eget betyg på Runebound – Traps & Terrors!