Warhammer 40K: Chaos Daemons
Games Workshop

200:-

När den nya codexen för Chaos Marines släpptes tidigare i år var det många demonanhängare blev besvikna, då kaosdemonerna hade klumpats ihop i några få generella figurer. Nu kommer fördelen med detta: Chaeos Daemons har blivit en helt egen armé och fått en egen codex. Och det är en rolig ny armé för dig som gillar en offensiv spelstil, och tycker om att kombinera specialiserade trupper. Den fungerar bra som en första armé, och ännu bättre som en andra eller tredje.

När codexen för Chaos Marines släpptes tidigare i år hade demonerna klumpats ihop till ett par generella figurer. Det dröjde inte länge förrän det avslöjades att det skulle komma en separat codex för just Chaos Daemons. Och nu är den här.
Samtidigt som Chaos Daemons släpps kommer även Daemons of Chaos till Warhammer Fantasy Battle. Games Workshop vill att demonerna ska vara relativt lika varandra i de olika spelen vilket innebär att det finns vissa likheter i regelböckerna och så också i recensionerna av dem Boken är omfattande och täcker som vanligt bakgrund, beskrivning av trupper, bilder över trupperna målade, speciella förmågor och till slut en armélista för demonhären. Vad gäller enheterna är nästan HQ mest omfattande. Det finns en mängd olika karaktärer och ledare för trupperna. Tillsammans med ett par extra förmågor kan de bli väldigt kraftfulla. Tyvärr är de också väldigt dyra. De flesta enheterna är rätt dyra, men det kompenseras delvis av att de också är ganska tuffa. Se bara till att hålla dem undan motståndarens skyttelinjer.
En ny figur som är mycket intressant är Soul Grinder. Det är en maffig figur som inte bara är stor utan också kan dela ut en hel del stryk både i närstrid och på håll.
I förhållande till många andra arméer har demonerna inte mycket skytte. I närstrid är de dock mycket potenta. Trupperna är dock relativt dyra. Detta sammantaget gör att det kräver en del av spelaren för att lyckas och armén är inte optimal för nya spelare. Det finns mycket variationer och möjligheter med alla extra färdigheter som finns att köpa till, framförallt till de olika alternativen för HQ. Det gör att man kan anpassa och ta fram riktigt häftiga demoner som garanterat kommer att skrämma din motståndare. Ska man få ihop en riktigt slagkraftig armé gäller det att blanda med demoner som tjänar olika gudar. De har olika färdigheter som kompletterar varandra och en armé med ensidigt tema kan lätt bli obalanserad även om den blir riktigt snygg.
Demon Assault är en nyhet som känns väldigt rolig och spännande. Den innebär att man innan första rundan delar upp truppen i två delar och den ena får komma in i runda ett enligt Deep Strike modellen. Resten av trupperna kommer efter som förstärkningar under följande rundor. Det skapar känslan av att man inte riktigt vet vad som komma skall för motståndaren, lite som Aliens. För demonarmén ger det en bra karaktär som kan vara en styrka men också en svaghet då man inte har tillgång till alla trupper på en gång.
Att demonerna får en egen bok har också inneburit en hel del nya bilder. De illustrationer som finns med i boken är tyvärr inte av så hög kvalitet vad gäller beskrivningen av trupperna. Det är förvisso ett genomgående manér, men man borde ha kunnat arbeta mer på det. Bilderna är där för att förmedla en känsla vilket man tyvärr tappar här. En del andra illustrationer i boken håller dock bra klass. Layouten är bra och det är lätt att läsa igenom boken. På vissa områden bryter man upp den löpande texten med kortare historier vilket fungerar bra. En del texter kan vara lite omständliga då Games Workshop använder språket som ett sätt att ge färg och uttryck för demonernas speciella värld och leverne. Överlag är det en riktigt medryckande historia som levereras.
Figurerna är samma som till Warhammer Fantasy Battle. Det enda man behöver göra är att byta baser. Så vill man ha en armé för båda spelen är Daemons det ultimata valet. Som vanligt nu för tiden är figurerna mycket välgjorda och det är lätt att skapa variation med alla delar som följer med.
Det känns roligt att det har kommit en ny armé till 40K och det är roligt att det är en armé som skiljer sig från många andra. Chaos Daemons kräver en offensiv spelstil och det tillsammans med möjligheten att kombinera olika typer av specialiserade trupper gör det till en riktigt rolig armé. Bra som en första armé och utmärkt som en andra.

Text: Peter Hedman

Sätt ditt eget betyg på Warhammer 40K: Chaos Daemons!