Funcom
Eidos/Ubisoft
MMORPG
350:-

Intryck: 9     Innehåll: 6   15

Age of Conan är både lysande och mediokert
Efter bara en månad i handeln meddelade Funcom stolt i en pressrelease att Age Of Conans mer än en miljon exemplar hade gått ut till handlare och mer än 700 000 spelkonton hade registrerats. Det är utan tvekan imponerande siffror och gör det till den näst största MMO-lanseringen efter att genrens bjässe World of Warcraft släpptes för några år sedan. Det ser alltså ut som om norrmännen lyckats med sin ambitiösa satsning att karva ut en liten men betydelsefull del av marknaden från Blizzards dominans. Eller har de verkligen det?

En del tid har nu gått sedan de första recensionerna kom. Då var reaktionerna i positiva rakt igenom. Men gå in på ett valfritt MMO-forum nu och läs vad de som spelat längre än vad stressade recensenter gjort skriver om spelet och en delvis annan historia uppenbarar sig. Det verkar som om Funcom i sin iver att få ut spelet på marknaden efter förödande förseningar glömt sin kanske allra viktigaste målgrupp: hardcorefansen.
Du börjar spelet ombord på ett galärskepp fullt av slavar. Du är en av slavarna och får här möjlighet att skapa din karaktär från grunden. Det finns tre civilisationer man kan välja att härstamma från: Aquilonia, Stygia och naturligtvis Conans eget Cimmeria. Efter att du valt civilisation är det dags att avgöra vilken klass du vill spela. I Age of Conan finns det fyra grundklasser: soldier, rogue, priest och mage, dessa delas i sin tur in i en rad underklasser som guardian, dark templar och barbarian för att nämna tre. Beroende på vilken civilisation du har valt kan vissa underklasser vara låsta. En cimmerier till exempel aldrig vara en mage medan en stygier inte kan bli en soldier.
Efter att du har valt din bakgrund är det dags att skräddarsy din avatars utseende. Här har Funcom lyckats riktigt bra med att få till lite mer väderbitna ansikten och kroppar som sig bör i en Sword & Sorcery-värld, extra plus för att man uppmuntras att utrusta sin karaktär med ärr eller andra utmärkande drag.
När du så är nöjd min din skapelse startar spelet med en smäll, bokstavligen. Skeppet går under i en våldsam storm och du försvinner ut i det svarta virvlande havet. När du vaknar upp befinner du dig på en öde sandstrand på piratön Tortage. På den här djungelön kommer du att spendera din första tid i spelet och få en sorts introduktion till både Hyboria och Age of Conans gränssnitt. Snart blir du indragen i staden Tortages labyrintiska intriger och får tillfälle att stifta bekantskap med lömska piratgillen, ondskefulla demoner och till och med Kung Conans utsända agent.
Tiden på Tortage är som sagt en mjukstart och en bra sådan. Storyn som snart tar fart är välskriven, karaktärerna är välgjorda och begåvade med hyfsat kompetenta röster. Men det är också en del av Age of Conan som inte är särskilt representativ för vad som kommer senare. När du når level 20 är det dags för dig att lämna ön och se Hyboria på egen hand och det blir en ojämn resa. Det märks helt enkelt att Funcom polerat Tortage bra mycket mer än andra områden, konstigt vore det kanske annars, men det visar också med all önskvärd tydlighet att ett MMO-spel aldrig blir riktigt färdigt.
Det så omtalade stridssystemet fungerar faktiskt lika bra i praktiken som sagts. Som bekant har Funcom valt att införa mer actionbetonad strid till skillnad från konkurrenternas simpla peka-och-klicka-varianter. Din karaktär har tre olika grundmanövrar: anfall rakt fram, mot vänster sida eller mot höger sida. Du styr dessa attacker med nummertangenterna så 1 är ett vänsterhugg, 2 rakt på och 3 ett högerhugg. Till det kommer combos och förmågor som du lär dig under spelets gång och som du når via de andra nummertangenterna. Fienderna som du möter har olika försvarsförmåga i de olika zonerna beroende på om de har sköld eller försvarar sig åt ett visst håll. Det här syns under striderna och det gäller att variera sina anfall för att på så sätt kunna göra maximal skada. Lägg därtill speciella avslutande attacker som gör slut på din fiende på ett spektakulärt och blodigt vis och beriden strid som tillför en helt ny dimension, och du har ett av spelets absolut starkaste kort.
Även grafiken lever upp till hypen, Age of Conan är fantastiskt vackert att se på. Om man har datorn som klarar av att visa det vill säga. För det här är ett spel som kräver en hyfsat mastig rigg för att kunna leverera den detaljrikedom och de vyer som man vill se. Dessutom finns det en hel del grafiska buggar kvar, men det är något som troligtvis kommer att poleras bort med tiden. Det som kanske imponerar allra mest är inte grafikens rent tekniska kvalitet, nej det är spelets art direction som är helt lysande och frammanar Howards Hyboria på ett briljant sätt. Det är dramatiska landskap med snöbeklädda bergstoppar i fjärran, ångande djungler och storslagna städer. Tillsammans med den fantastiska musiken, som inte så lite påminner om Basil Pouledoris musik till Conan-filmerna, har Funcom lyckats med konstycket att frammana en version av Hyboria som helt enkelt känns rätt.
Men samtidigt, för alla rätt som Funcom gjort har de gjort lika stora missar. Om början av spelet är genomarbetat känns världen och uppdragen allt glesare ju längre du kommer. Det kanske största problemet är att det inte finns något vettigt endgame. Det vill säga de stackare som lyckas med bedriften att levla upp till nivå 80, som är det maximala, har inte särskilt mycket att sysselsätta sig med. Jämför det med största konkurrenten World of Warcraft där en del säger att spelet börjar först på allvar vid den här nivån. Klart är att det finns en hel del att göra för Funcom om de vill behålla de riktigt seriösa spelarna någon längre tid.
I slutändan är Age of Conan både lysande och mediokert. Det lyckas som få andra onlinespel frammana en mustigt levande värld som gör att du vill upptäcka varenda skrymsle och vända på varje sten. Synd då att det inte finns så mycket att upptäcka i dagsläget. Men ge Funcom lite tid och jag tror nog att de kommer att få ihop ett MMO som levererar på alla fronter. Fram till dess går det alldeles utmärkt att ströva omkring på Hyborias vidder och bara njuta av skönheten.

Sätt ditt eget betyg på Age of Conan!

Innehåll 4
Sammanlagt betyg 12