Territories
Werewolf: The Forsaken
144
240:-

Varulvsflockens revir är ett centralt tema i Werewolf: The Forsaken och den här boken innehåller verktyg för att underlätta för spelgruppen att göra det intressant. Layouten följer det smakfullt enkla upplägg som vi är vana vid i World of Darkness och illustrationerna är snygga och passande.
Det första kapitlet innehåller ett stort antal platser och egenskaper som ett revir kan innehålla. De kan användas som hjälp för spelledaren att konstruera det område som kampanjen ska utspelas i, men en intressantare metod är att låta spelgruppen delta i arbetet med att konstruera spelmiljön. Varje plats/egenskap kommer med någon form av extra regel och ett par uppslag på vad det kan tillföra spelet. Visst kan man göra något liknande utan att ha den här boken till hjälp, men det är mycket enklare att få igång spelarna om man ger dem något att jobba med istället för att bara be dem hitta på. Vill du konstruera en kampanj utifrån den här modellen så är det här kapitlet mycket användbart och det kan vara användbart även vid ett mer traditionellt upplägg.
Kapitel två är kort och ger tips på hur man sätter reviret i fokus när man spelar. Jag brukar gilla när rollspelsböcker inte smetar ut texten i onödan, men i det här fallet hade det gärna kunnat få vara lite längre. Det sista kapitlet tar upp ungefär halva boken och innehåller exempel på olika typer av revir. Det första är en specifik beskrivning av en amerikansk småstad och dess varulvar. Det sista presenterar en nationalpark i öknen där ett krig pågår i andevärlden. De andra är mer allmänna genomgångar av olika typer av revir. De är inte lika bra då de känns väldigt generiska och saknar den känsla som en mer specifik beskrivning ger.
Territories är bra men sticker inte direkt ut. Planerar du en kampanj där spelarna ska involveras mer än bara genom sina rollpersoner så är den väl värd sina pengar, men annars kan du stå över ifall du inte tillhör dem som vill ha det mesta som ges ut till Werewolf.

Sätt ditt eget betyg på Territories!