Ticket to Ride: Kortspelet
Days of Wonder
2-4
220:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

Trots att jag är en inbiten Ticket to Ride-fantast blev jag en aning fundersam när jag såg Ticket to Ride-kortspelet. Går det verkligen att spela Ticket to Ride utan karta, eller försvinner något oersättligt då?
För den vane Ticket to Ride-spelaren är mycket bekant: Hjärtat i spelet är fortfarande tåg- och biljettkorten, och som vanligt kan man under sin tur dra nya tågkort (från bordet eller från draghögen), bygga linjer eller dra nya biljetter. Det är i byggandet som den stora skillnaden ligger: Avsaknaden av karta kompenseras genom att varje biljett kräver ett visst antal kort för att anses som avklarad. Korten spelar man i högar framför sig, en hög per färg, och dessa kort överförs sedan till ’på spåret’-högen (såvida inte någon tågrånar en genom att spela en större samling kort i samma färg – i så fall måste man slänga hela högen). Det är korten i på spåret-högen som i slutet av spelet används för att avsluta biljetterna – men för att göra det hela lite klurigare får man inte titta i på spåret-högarna under spelets gång. Istället får man snällt försöka komma ihåg vad det var man hade där i – som vanligt ger icke avklarade biljetter minuspoäng. Det finns dock bonuskort som i slutet av spelet tilldelas den som klarat av flest biljetter till en viss stad (New York, Miami, Seattle, etc), så det är inte nödvändigtvis bäst att avsluta de biljetter som ger mest poäng.
Så går det att spela Ticket to Ride utan karta? Klart det går, men det är inte alls lika kul. En av fördelarna med Ticket to Ride är att spelet inte kräver stenhård koncentration – man kan ta det lite lugnt och saker brukar kunna ordna sig på något sätt i slutändan. I kortspelet behöver man hela tiden hålla ordning på vad som finns i på spåret-högen, så spelet blir inte alls lika avslappnat – glömmer man vad man höll på med kan man inte bara kolla på kartan för att komma ikapp. Dessutom är det inte lika kul när man inte får sätta ut plasttågen... Men å andra sidan är tågkorten fantastiskt vackra!

Text: Hans Josefson

Sätt ditt eget betyg på Ticket to Ride: Kortspelet!

Sammanlagt betyg 14