Coloretto
Michael Schacht
3-5
45 minuter
120:-

Intryck: 5     Innehåll: 8   13

Har ni någon gång öppnat ett spel och bara från själva anblicken av det utgått från att det här är ett spel för barn? Det trodde jag med Coloretto. De flesta korten är färgglada med små söta kameleonter på, de andra korten är enkla i sin utformning och lätta att förstå vad de är till för efter en genomläsning av reglerna. Jag trodde spelet var både enkelt och slumpartat, men ack så fel jag hade. Det här är ett roligt spel som kräver en hel del tankeförmåga och vill man vinna måste man släppa allt vad fair play heter ut genom fönstret, helst från högsta huset. Eller Kaknästornet, om man har det i närheten. Ty Coloretto är elakt, elakt, elakt. Det finns dock en fördel med Coloretto jämfört med många andra elaka spel jag spelat, det går inte att systematiskt mobba en enda person, vilket innebär att ingen behöver känna sig utsatt. Svårigheten att mobba ligger i själva spelmekaniken, i det lilla slumpmoment som finns inblandat, vilket jag tycker är väldigt trevligt. Nackdelen är väl egentligen det att det kan vara svårt att hindra vinnaren från att vinna, fastän man ser det komma lång väg.
Jag skulle nog vilja rekommendera vem som helst att köpa det här spelet, det passar alla åldersgrupper då det är så pass enkelt att lära sig. Det kommer i en liten förpackning (en enkel och smart sådan, för övrigt) med lättfattliga regler. Det som mest drar ned spelets betyg är utformningen. Man får allt man behöver för att kunna spela, men det är också allt. Layouten är enkel, man ser snabbt skillnad på olika kort och så, men ändå, det hade ju varit trevligt med lite mer ansträngning. Samtidigt, det är prisvärt, man får mycket spel för pengarna. Jag vill hävda att det här är det perfekta spelet för den resande, så länge du har minst en person till med dig är det bara att sätta igång. Hmm, jag ändrar mig, det är kanske inte spelet för alla. Jag vill inte att min recension ska vara orsaken till att någons förhållande tar slut. Tror du jag överdriver? Det här är ett Elakt Spel.

Text: Petra Sahlin

Sätt ditt eget betyg på Coloretto!

Intryck 3