Age of Gods Revised Edition
Asmodee Editions
3-6
90 minuter

380:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

När jag först fick Age of Gods i mina händer kändes det lite som att spelet nog mest riktar sig mot en yngre målgrupp. Ålders-angivelsen från tio år ger ju en liten fingervisning, men även illustrationerna som lite osökt får mig att tänka på större figurspel. Det som dock gjorde mig lite konfunderad är att det är gott om markörer och att det känns lite invecklat vid en första anblick. Så lite misstänksam försökte jag bilda mig en uppfattning om spelet. Jag hade inte tidigare hört talas om det, men blev mer nyfiken då jag läste att det i original är franskt och har funnits några år på marknaden innan det översattes till engelska.

I Age of Gods antar man rollen som gud i en fantasyvärld där 24 olika stammar för krig mot varandra. Det finns i spelet tolv gudar med olika förmågor eller fördelar man kan använda. Beteckningen stammar är dock i sammanhanget lite lustig då det finns allt från människor, alver, dvärgar och ”halflings”, till pirater, munkar, ”chaos” och ”necromancers”, för att nämna några. I sin roll som gud skall man skydda eller påverka stammarnas öden genom att få dem att föra krig, fortifiera dem eller öka deras teknologiska utvecklingsnivå. Stammarna är indelade i grupper efter den storlek de har, vilket även anger hur många av brädets ungefär femtio landområden de kontrollerar från början. Spelet i sig är ganska fast i sitt upplägg, och pågår under nio fördefinerade rundor, som är uppdelade i fyra fasta faser. Där bland annat stridsfasen, då man med en stam skall strida mot en annan, är obligatorisk. Och man inser att det är just striderna som är den centrala punkten i spelet.

Så vad är då speciellt med Age of Gods? En intressant detalj som snabbt går upp för mig är att man som spelare inte från början vet exakt vilka stammar man skall skydda eller använda för att få poäng. Det avslöjas sedan under förutbetämda rundor genom att man drar särskilda ”action” kort, som korresponderar mot stammarnas storleksgrupper. Stammarna dras i fallande ordning efter storlek, och det är möjligt att minst en av de mindre stammarna är utrotade då det är deras tur att bli dragna. Att man inte vet vilka stammar man får poäng för gör även att det är stor risk att man tidigare gett sig på den stam man drar i en senare runda. En annan liten klurighet är att man inte öppet behöver visa vilka stammar man skyddar. Även om man kanske tvingas till det för att spela ut en förmåga. Det finns alltså potential att luras och bluffa, även om det kanske inte primärt är en vinnande strategi.

Reglerna är enkla och inte alltför omfattande eller svårlästa. En normalbegåvad spelare kan läsa dem för första gången samtidigt som man ställer upp spelet utan att bli totalförvirrad. Något som dock förvirrade mig en aning var den”player’s guide”, som medföljer. Den innehåller bl a en tabell för effekten av ”divine wrath”, de olika gudarnas och rasernas specialförmågor, samt några små stämningstexter. Jag lurades ett tag att tro att man var tvungen att hålla ordning på alla förmågor och regler i häftet, så är dock inte fallet. De flesta förmågor finns återgivna på de kort där de är aktuella.

Vad tycker jag då om Age of Gods? Det skall inte stickas under stolen med att det till en början är lite förvirrande. Och man vet inte från början vilken strategi man bör använda, och tvingas sannolikt ändra sig ett par gånger, allteftersom ens mål avslöjas. Det är dock något jag finner charmigt, att man måste vara beredd på att ändra och anpassa sig.

Centreringen mot strider och det fasta upplägget i rundorna medför dock att spelet kan kännas lite enformigt. Oberäkneligheten och de enkla reglerna gör dock att jag tycker att det är ett helt okej spel när man vill ha något som inte tar allt för lång tid att spela och som är kul. En spelomgång tar runt 90 minuter och man kommer snabbt in i reglerna. Spelet känns även välbalanserat och genomtänkt, och jag tycker spelmekaniken fungera bra för det upplägg man valt. I korthet ett spel jag tror kan tilltala en något yngre fantasy-intresserad publik.

Text: Johan Englund

Sätt ditt eget betyg på Age of Gods Revised Edition!