Kingsburg
Elfinwerks
2-6
90 minuter

560:-

Italien har seglat upp som en stor spelskaparnation lite i skymundan. Medan tyskarna snickrar ihop smarta brädspel där mekaniken står i fokus och amerikanarna öser på med plastfigurer i stora lådor, tar italienarna ofta det bästa från båda världarna och gör något helt eget av det. Kingsburg av Andrea Chiarvesio och Luca Iennaco faller definitivt i den här kategorin. Det här är ett tärningsbaserat brädspel som är enkelt nog att spela med familjen men med ett mustigt fantasytema och en trevlig konfliktfylld inramning som även borde tilltala fans av den amerikanska designfilosfin.

I Kingsburg tar 2-5 spelare rollerna som länsherrar i kungens tjänst i ett generiskt fantasyrike. Under de fem år som spelet varar är det upp till var och en att påverka rådgivare vid det kungliga hovet få in resurser och konstruera byggnader till sitt lilla hörn av riket samt att varje vinter försvara landet mot invaderande fiender. När de fem åren är slut vinner spelaren som samlat ihop mest poäng.
Innan jag går in mer i detalj på regler och mekanismer vill jag titta på själva boxen och dess innehåll. Den hyfsat stora spelplanen är visuellt något överlastad men ändå fint illustrerad och föreställer kungens alla rådgivare med tillhörande influensrutor samt fält för poängräkning, resurser och turordning. Dessutom har varje spelare ett ark med de byggnader som går att bygga i sitt län. Kingsburg tar upp en ganska stor bordsyta. Det finns ett gäng markörer i kartong, resurskuber i trä och kort som föreställer de olika fiender som så envist försöker invadera kungariket varje år. Reglerna är snyggt illustrerade, enkla och pedagogiskt presenterade. På det hela taget har Elfinwerks gjort ett bra jobb med komponenterna även om lådan är ganska luftig.

Årstider, faser, taktik och slump
Spelet är uppdelat i fyra faser per år: vår, sommar, höst och vinter. Under de tre första årstiderna skaffar sig spelarna fördelar med hjälp av hovets rådgivare och bygger upp sitt län genom att investera i byggnader och fortifikationer. Under vintern byggs inget då riket blir anfallet av en fiendehär som alla måste försvara sig mot.
Grundmekaniken i Kingsburg är att du slår ett antal (oftast tre) sexsidiga tärningar och sedan placerar alla spelare i tur och ordning ut tärningarna på olika rådgivare för att på så sätt inkassera fördelar. Det finns arton olika rådgivare som alla har ett unikt nummer mellan 1-18. Arkitekten har nummer 3 till exempel och gör att spelaren som lägger en tärning där får en trä-resurs. Generalen har nummer 10 och gör att du kan rekrytera två soldater och får information om fiendearmén. Och så vidare. Varje spelare får influera en rådgivare i taget och när den väl är tagen får ingen annan spelare använda sig av samma rådgivare under den rundan. Det här gör att placerandet av tärningar kan bli riktigt spännande, i alla fall när man väl har koll på vad motståndarna behöver skaffa sig för råvaror eller fördelar. Tänk Citadels korsat med Yahtzee och du är inte helt fel ute.
Under höstfasen kan spelarna rekrytera trupper inför den kommande vintern, något som kan vara klokt att göra då det kostar en hel del att förlora slaget mot fiendehären. Problemet är att man aldrig vet i förväg exakt hur stark den invaderande hären är. För varje vinterfas drar man nämligen ett kort som talar om vilka fienden är och hur starka de är. Fiffigt nog skalas svårighetsgraden på fienden upp för varje år som går. Det första året kanske det är en svag goblinarmé som anfaller medan det år fem kan vara nästintill odödliga drakar som invaderar. Varje länsherre slås mot fienden separat och måste avgöra hur många trupper som ska rekryteras för ändamålet. Kungen skickar dessutom förstärkning motsvarande ett sexsidigt tärningsslag så det är visst mått av risktagande i planeringen.
Som ni ser finns det en hel del slump i Kingsburg på grund av tärningsmekanismen. Men konstruktörerna har infört en balanserande regel för att inte låta fru Fortuna styra allt för mycket. Varje år skickar kungen ut sin representant för att hjälpa den länsherre som är svagast för att på så sätt motverka att någon faller bort efter några dåliga tärningsslag.

Trevlig bekantskap i den mellanlätta spelklassen
Kingsburg är en riktigt trevlig bekantskap i den mellanlätta spelklassen. Det är förhållandevis snabbspelat, enkelt att sätta upp och erbjuder mängder med taktiska val. Jag som föredrar spel ur den amerikanska skolan kan ibland känna att det ibland blir lite för strömlinjeformat men jag inser samtidigt att det är själva poängen. Italienarna har gjort det igen.

Sätt ditt eget betyg på Kingsburg!

Totalt har 3 personer röstat.
Intryck 7,67