Toledo
Martin Wallace
2-4
45 minuter
470:-

Intryck: 4     Innehåll: 5   9

Toledo är ett brädspel av den tyska traditionen; det ”handlar” om adelssläkter i staden Toledo under 1500-talet som kämpar om den spanske kungens gunst genom att framföra gåvor i form av svärd. Dessa smider man ihop under spelets gång och i detta består utmaningen. Spelet har konstruerats av Martin Wallace och producerats av Sophisticated Games. Men Fenix har fått tag på ett exemplar från finska Lautapelit som ger ut spelet i Skandinavien. Reglerna finns således på svenska och är lättlästa. Fyra sidor med många förklarande bilder.

Spelplanen påminner vid första anblicken något om Caylus, men spelet har snarare hämtat inspiration till sin mekanik från dammiga klassiker som Fia med knuff och Monopol.

Spelet använder en kortlek som slumptalsgenerator på två olika sätt; för dueller samt för att flytta sina pjäser. Dessutom används korten som valuta. Inget nytt knep, men det fungerar bra.

Spelet spelas i korta drag genom att spelarna flyttar sina spelpjäser (fem var) på Toledos krokiga gator från katedralen via diverse affärer som spelarna själva ställer ut och handlar i för att komma till slutmålet; Alcazar-palatset där man överlämnar sin gåva till överhögheten.

På vägen upp till palatset skall man alltså skaffa stål och ädelstenar och omvandla dessa till svärd. Det finns även några bonuspoäng man kan plocka på sig av typen först-till-kapstaden-inkasserar-5000 som i Jakten på den försvunna diamanten, vilket gör spelet något intressantare, men även främjar vissa spelstrategier. Men det bidrar också till ett snabbare spel vilket jag tror att de flesta finner positivt.

Missuppfatta mig inte nu, trots att jag varken skulle få för mig att spela Fia eller Monopol så har konstruktören i det här spelet verkligen lyckats kombinera element från gamla klassiker till ett fungerande och absolut spelbart system. Men historien känns sökt och inte så lite mossig. Mekaniken lämnar dock utrymme för flera olika former av strategier då man faktiskt handlar med varandra, utmanar de andra spelarna på dueller, och kapplöper för att först hinna tillverka de bästa svärden.

Spelet kan spelas av två till fyra spelare men förlorar för mycket, i mitt tycke när man bara är två. Interaktionen spelarna emellan blir för polariserad och platt med endast dig och din motspelare runt bordet. Spelet bäddar inte för långa betänketider så jag kan utan omsvep rekommendera att spela så många som möjligt. Det hade kanske till och med varit möjligt att ta in en femte spelare med risk för trängsel på brädet.

Det första intrycket som jag fick när jag öppnade lådan var ett sammelsurium av bilder: det är rörigt rent grafiskt. Här finns blandade illustrationer, bakgrundsbilder av spansk lantidyll samt reproduktioner av El Grecos mest kända verk tillsammans med clipart-liknande symboler och 3D-modellerade svärd. Dessutom får man en påse med färgsprakande plastädelstenar, som knappast är någon stämningshöjare. Man kan väl säga att spelet skulle behövt en art director, för illustrationerna är det egentligen inget fel på, det är bara så spretigt.

Dock bör man döma ut spelet på vad man ser. Även om mekaniken inte är lysande kan spelet ändå vara värt att spela. Den stora utmaningen ligger i att slå de andra spelarna och då ni alla spelar på samma spelplan finns det faktiskt goda förutsättningar att interagera med varandra. Dels slåss man så att säga om samma eftertraktade marknadsplatser, man kan handla av varandra i någon mån, spelarens pjäser kan utmana varandra på duell och det är en ständig kapplöpning för att vara bland de första att leverera sina svärd, eller för den delen komma först till Kapstaden, eller jag menar köpa konst.

Spelet är spelbart, men jag kan inte ge en köprekommendation om du inte är en manisk brädspelare med stor kärlek till den tyska traditionen.

Text: Robert Bjurshagen

Sätt ditt eget betyg på Toledo!