Oregon
Åse & Henrik Berg
2-4
45 minuter
260:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

När man öppnar kartongen till Oregon och börjar plocka med delarna känner man ganska snart att det är välgjorda grejer och att tillverkaren tänkt på det där lilla extra, som till exempel att installera lutande sidor i kartongen så att man lättare skall kunna få upp brickor och plock. Det är med viss tillförsikt som man sedan läser reglerna, som är på svenska. Dessa är lätta att ta till sig och tydligt framförda. De är dessutom rätt så korta vilket avslöjar att spelet i sig inte är särskilt komplicerat. Man får uppfattningen att spelmekaniken ligger nånstans mellan Hans Taubers Settlers och Carcassone: det här är uppenbart ett brädspel från den tyska traditionen. Det är färgglada trä-cowboys och små kort med generiska symboler på. Spelets (fullkomligt sekundära) handling tar plats kring 1840-talet när Oregon blev en del av USA genom nybyggare som strömmar till för att ta del av landets tillgångar. Någon referens till urinnevånarna finns inte, det är kanske med en viss politisk korrekthet; vidare finns inga former av våld representerat trots att det handlar om en tid som de flesta förknippar med revolvrar och död.
Spelarna styr sin färg av hantlangare i trä (ungefär som i Carcassone) över en karta som inte direkt kan sägas ha några likheter med Oregon. Spelet spelas i omgångar där varje spelare har möjlighet att antingen ställa ut hantlangare eller bygga någon form av byggnadsverk. Därefter ger detta poäng och sedan har man möjligheten att göra en bonusrunda innan man drar nya kort som avslutning på sin tur. Det är ganska lätt att komma in i även om de stora valmöjligheterna gör att vissa spelare säkert behöver få en tidsbegränsning av sina drag.

Svårt att planera längre strategier
Slumpmomentet och mekaniken i spelet består av de två kortlekar som används för att avgöra placering av hantlangare och byggnationer. Man har vid varje givet tillfälle aldrig mer än fyra kort på handen och varje omgång förväntas du spela minst två. Alltså går korten runt rätt snabbt vilket får till följd att det inte är utifrån din hand du kan planera några längre strategier. Du får istället göra taktiska beslut i varje runda när du ska komma på hur du ska lyckas förnya din bonusmarkör samtidigt som du roffar åt dig så många poäng du kan. Det hela är finurligt, och svårt att få grepp om. Det finns ofta många möjligheter, men avsaknaden av längre planering blir ibland lite besvärande då ens förutsättningar två omgångar framåt är helt okända. Det positiva med att mekaniken är så enkel medför dock att spelupplevelsen inte kommer förbli spännande i längden, vilket väcker en fråga om spelets hållbarhet.
Den andra saken som jag noterar på minuskontot är den begränsade spelarinteraktionen som dock arbetar till spelets fördel när man spelar på två spelare. Det enda utbyte du har av de andra spelarna är placering på brädet och att ni använder samma resurser. Visst finns det tillfällen man verkligen kan jävlas med sin motspelare, men det är inget som direkt prioriterats i spelmekaniken, och det finns inte heller något sätt förstöra redan uppförda byggnadsverk. Som jag skrev tidigare ger det dock den positiva bieffekten att spelet fungerar ungefär lika bra på två spelare som på flera. Jag ser egentligen ingen anledning till att inte innefatta även en femte spelare, men konstruktörerna har valt att begränsa sig till fyra. Det var kanske en kostnadsfråga.

Ett enkelt och snabbt spel som passar alla
Det jag tycker bäst om med Oregon är dess enkelhet och snabbhet. Det finns ingen anledning att få långa väntetider då ett drag bör kunna avslutas på tre minuter eller mindre, men det beror ju förstås på vilka du spelar mot.
Oregon är ett spel som passar att spela med alla typer av människor, både inbitna spelare och familjen. Skaffa det här spelet om du behöver variation på Settlers-spelandet; skaffa det inte om du söker långa strategier och har svårt för avgörande slumpmoment.

Text: Robert Bjurshagen

Sätt ditt eget betyg på Oregon!