Diplomacy Revised
Avalon Hill
2-7
5-7 timmar
300:-

Intryck: 3     Innehåll: 8   11

Diplomacy är en av de riktiga klassikerna bland strategispel. Det kom för inte mindre än 50 år sedan och i samband med jubileet släpper Avalon Hill en ny utgåva. Upp till sju spelare tar kontroll över varsitt rike i Europa 1901 och kämpar om att ensamma kunna dominera kontinenten. Reglerna är extremt enkla: Det finns landenheter och sjöenheter och de har båda ett i styrka. Ett område kan aldrig innehålla mer än en enhet. Alla spelarna skriver dolt ner order för sina trupper som sedan läses upp och utförs samtidigt. För att besegra en enhet måste den anfallas av en sammanlagd styrka som är större än försvarets. Du måste med andra ord kombinera två enheters styrka för att vinna, men försvararen kan också få hjälp.

En åldring som håller än
Då du har så få enheter är det svårt att hamna i lägen där du ensam kan besegra motståndaren, du behöver allierade bland de andra spelarna. Före varje drag finns tid att konspirera och försöka övertyga dina motståndare att de gör bäst i att hjälpa just dig. Inte förrän ordrarna läses upp vet du om de hållit sina löften, och då är det försent att ändra sig. Diplomatin är det som gör Diplomacy. För att vinna måste du både ingå stabila allianser och svika dem i rätt läge.
Det krävs mer av ett strategispel idag jämfört med när Diplomacy var nytt men det har åldrats bättre än flertalet andra spel. Där många av klassikerna har regler som känns klumpiga jämfört med dagen strömlinjeformade system upplevs Diplomacys enkla upplägg riktigt modernt. Spelet kräver dock engagemang: Man ska helst vara sju spelare, det tar tid och alla ska leva sig in i förhandlingarna om det ska bli roligt. Diplomacy har alltid varit populärt som play-by-mail och den spelformen har levt vidare över internet. Jag kan inte säga att det är ett av mina favoritspel men alla hardcorespelare bör i alla fall ha provat det.

Klen jubileumsutgåva
Efter att ha avhandlat Diplomacy som fenomen kan vi gå vidare till den aktuella versionen. Den är som nämnt uppmärkt som en jubileumsutgåva men då det i de flesta fall brukar innebära extra påkostade komponenter har Avalon Hill valt att göra tvärt om. Från att tidigare haft metallfigurer får man nu hålla till godo med simpla pappmarkörer. Det enda som är ett steg frammåt är kartan som är både stor och snygg. Jag kan förstå att Diplomacy inte är någon storsäljare längre och att det skulle bli ohållbart dyrt att göra något lika snyggt som senast, men det här känns faktiskt lite väl klent.
Jag tror man vunnit mycket på att i alla fall använda träkuber i tysk stil och det skulle dessutom varit en hyllning till hur spelet såg ut i början av sitt liv. Så mycket dyrare kan jag inte tänka mig att det skulle blivit. Dessutom är pappmarkörerna inte ens speciellt bra gjorda. Färgerna som separerar de olika spelarnas pjäser är alldeles för matta, en stor brist i ett spel där det är viktigt med god överblick och att inga misstag sker.

Inget nytt i regelboken
Regelboken fyller sin funktion och givetvis har inga regler ändrats. Jag har inte tillgång till den föregående versionen när jag skriver det här, men jag skulle inte bli förvånad om man bara klippt och klistrat direkt från den. Hade man inte i alla fall kunnat kosta på sig att skriva en liten text om spelets historia? En kortare strategiguide till de oilka nationerna? Ett par nya meningar? Det känns mer som om man ger Dipolomacy en begravning än en hyllning. Förutom kartan så är det enda positiva det låga priset, men jag tror att de som vill ha spelet gärna skulle betala minst en hundring till för ett mer påkostat innehåll.
Diplomacy är ett spel som håller än och som förtjänar att finnas i tryck. Den här versionen uppfyller bara det önskemålet med nöd och näppe. Har du möjlighet att få tag på en äldre version så satsa på det istället. Annars får du nog se till att tillverka egna pjäser om det ska bli någon riktigt stämning kring förhandlingsbordet.

Sätt ditt eget betyg på Diplomacy Revised!

Intryck 7,5
Sammanlagt betyg 14,5