Mutant Chronicles
2+
20-60 minuter
Starter: 270:-
Booster: 175:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

Mutant Chronicles är den svenska rollspelsvärld som haft överlägset störst framgångar i USA. Det är mycket löst baserat på samma Mutant som idag ges ut av Järnringen, men det kan vara svårt att förstå. I ”en inte allt för avlägsen framtid” har mänskligheten övergivit den förstörda jorden och koloniserat solsystemets planeter. På något obegripligt sätt har dessa blivit omformade så att det inte bara går bra att leva på Mars utan även på exempelvis Venus. Planeterna kontrolleras av megakorporationer som fungerar exakt som nationalstater. De bara kallas så för att det låter coolare. Axelskydden är gigantiska och vapnen är ännu större. Allt hade varit frid och fröjd om inte den mörka legionen, en ras av odöda och demoniska varelser med namn hämtade direkt ur rollspelet Kult, väckts till liv på Pluto. De hotar nu att förslava mänskligheten och mot dem står främst Brödraskapet, pseudokristna fanatiker med magi och en förkärlek för hårdför inkvisition. Med andra ord är Mutant Chronicles en helt osannolik och ganska absurd soppa. Trots, eller kanske på grund av, det fungerar det hela rätt bra som bakgrund för roll- och figurspel. Som sagt verkar det hela i alla fall passa amerikanerna bra.

Stora figurer
Under det senaste decenniet är det som figurspel man fått sin fix av Mutant Chronicles, och den här gången är det i form av ett samlarspel med färdigmålade figurer. Fantasy Flight Games har valt att satsa på ordentliga figurer på 54 mm. Skillnaden i storlek är enorm och de har en helt annan närvarokänsla på spelbordet. Även om kvalitén på målning inte är bättre än i andra spel så går det in fler detaljer på de större figurerna. Ännu mer nyskapande är hur man sätter ihop sin grupp krigare. I en turneringsarmé får du välja tio alternativ var från kategorierna brons, silver och guld. En figur kostar alltid ett poäng från någon av kategorierna, men dina val ska även räcka till annat. Du måste nämligen även köpa de ordermarkörer som behövs för att aktivera dina soldater. En bronsorder ger bara en handling medan guldordern ger hela tre. Dessutom kan du köpa command cards som ger dig ytterligare taktiska valmöjligheter. Matematiken blir enkel och samtidigt öppnar systemet öppnar för massor av olika strategier.

Smidigt regelsystem
Reglerna är föredömligt enkla och lånar från spelen Doom och Descent. En figurs attackvärde består av ett antal tärningar i fyra olika färger. Dessa innehåller olika kombinationer av träffmarkeringar och siffror. Vid en attack så måste den högsta siffrans värde vara minst lika stort som avståndet till fienden. Om så är fallet blir skadan summan av alla träffmarkeringar som tärningarna visar. Systemet gör att man får stor variation i hur enheterna uppför sig på spelplanen utan att det blir krångligt. Oftast har de dessutom en specialförmåga.
Slagen utspelas på en dubbelsidig spelplan i papper med ett hexagonmönster och markerad terräng. Förutom att döda motståndaren finns det sju objectives att kontrollera. De ger dels poäng dels en bonusförmåga som i många fall är väldigt kraftfull. Dessa förmågor slumpas ut med markörer innan striden börjar.

Väl- och felfylld box
Jag har bara haft möjlighet att testa spelet med innehållet i grundboxen, en stor och hyfsat välfylld låda. Förutom sex figurer från Capitol och Algeroth (grundsetet innehåller även Bauhaus och Brödraskapet) får man spelplan, tärningar, markörer och kort. Kortleken är ordentlig och innehåller förutom command cards även regelkort för samtliga 52 figurer i grundsetet. Tyvärr så är de sex figurerna inte tillräckligt för att mer än prova på spelet. Planen blir alldeles för tom och att snabbt plocka ett par objectives och vinna på det sätter är en bättre strategi än att ge sig på fienden. Det hela är oftast över på två rundor. Dessutom är valet av figurer lite underligt. Flera av dem har specialförmågor som kräver andra modeller än de i boxen och värdet på de stridsgrupper man rekommenderas att spela med stämmer inte med vad som står på korten. Jag tror man hade vunnit mycket på att lägga med några fler figurer i boxen så att man fått en mer representativ spelupplevelse direkt. Om det behövts kunde man skippat att ha med alla enhetskort och istället skickat med dem i varje booster.
Grundboxen må ha sina brister men jag tror att det här spelet kan bli riktigt bra med ett par extra boosters per spelare. Mekaniken ser ut att ge både snabbspelade och taktiska strider så det är helt klart värt att hålla ögonen på hur Mutant Chronicles i samlarfigursform utvecklar sig.

Sätt ditt eget betyg på Mutant Chronicles!

Totalt har 5 personer röstat.
Intryck 7,8