Freddy vs Jason Action Pack
WizKids
HorrorClix

200:-

HorrorClix är WizKids samlarskräckfigurspel av samma typ som HeroClix, dvs stats finns på basen och dessa ändras under spelets gång (t ex när skada utdelas). Spelet bygger på boosterset med mer generella monster samt action packs som är färdiga spelset som bygger på kända filmteman. Tidigare action packs har behandlat Hellboy samt Alien vs Predator och nu är det dags för Freddy vs Jason (efter filmen med samma namn från 2003).

Lådan innehåller fem figurer (Freddy Kreuger, Jason Voorhees, Freddy Worm samt två dubbelfigurer med både Freddy och Jason), två kartor (Boiler Room och Crystal Lake), två objects (öppen grav samt en kamin), sex victims, fyra plot twist cards, två tärningar samt ett litet regelhäfte på 28 sidor. Figurerna är mycket välgjorda och de har både passande powers och höga combat values, men så ska de också klara av att slåss på egen hand (både Freddy och Jason går lös på 150 poäng per styck). Några har powern Sequel som gör att när de besegras så slår man en tärning – slår man då 5-6 så helar man lika mycket! Dubbelfigurerna är dock inte dubbelt så bra utan snarare tvärtom eftersom de här killarna ogärna samarbetar med varandra. Boiler Room-kartan är stämningsfull trots att den mest liknar en gammal Windowsbakgrund och Crystal Lake-kartan utgörs av små stugor och en brygga vid en sjö. På den kartan placeras alla victims parvis istället för att spridas ut… det är ju så Jason vill ha det. Båda kartorna har fyra starting areas, dvs man kan spela fyra spelare samtidigt.

Freddy vs Jason är tveklöst bland det bästa som släppts till HorrorClix. Setet innehåller figurer som många känner till sedan tidigare och innehållet är ett bra alternativ till en starter (allt man behöver för att spela ingår). Dessutom innehåller setet tillräckligt med figurer för att ha en bra start (många poäng för pengarna). Tyvärr fick inte Leatherface (Texas Chainsaw Massacre) plats men han kommer kanske med i nästa action pack.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Freddy vs Jason Action Pack!

Intryck 9