Legacy of the Force Pack
Star Wars Miniatures
30-90 minuter
125:-

Legacy of the Force är det nionde setet till Star Wars Miniatures och är på många sätt unikt. Star Wars Miniatures är ett spel som lever på filmerna men den här gången har Wizards of the Coast låtit böcker och serietidningar utgöra stomme. Den uppmärksammade romansviten Legacy of the Force, som utspelar sig 35 år efter filmerna, och serietidningen Star Wars Legacy, som utspelar sig 130 år efter filmerna, har givit upphov till figurer som Darth Caedus, Darth Krayt, Darth Talon och Wolf Sazen. Legacy of the Force utmärker sig även genom att innehålla figurer till samtliga tio factions samt att det för första gången saknas en Darth Vader (som varit ett obligatoriskt inslag i samtliga tidigare set).

Legacy of the Force är ett bevis på att Star Wars är mer än bara filmerna och det är kul att WotC vågar satsa på det sk Expanded Universe (Star Wars bortom filmerna). Och det är glädjande att än en gång få en massa nya karaktärer som livar upp ett spel som ibland tenderar att fastna vid de kända filmhjältarna. Jag är dock inte övertygad av genomförandet. Legacy i all ära men LotF innehåller rätt lite som gemene SF-nörd känner igen. Tio factions låter bättre än det är, vissa factions får så löjligt lite att det varken gör till eller från. Vissa mindre factions får en välbehövlig boost men tyvärr är det som vanligt mest fler uniques och det är sällan det som behövs för att factions ska fungera. Sen finns det ett inbyggt problem i WotC:s ovilja till att skapa nya factions trots att nya figurer från nya eror introduceras.

Två nya roliga special abilities som kommer att röra om i grytan är Greater Mobile Attack (Mobile Attack som tillåter multipla attacker!) och Cortosis Gauntlet (Lightsaber Block som kan ge Damage -20 resten av scenariot!). Kul att spelet fortfarande utvecklas!

När Legacy of the Force ska summeras så blir slutomdömet ”bra som kunde ha varit bättre”, fast jag som verkligen längtat efter figurer som Cade Skywalker och Shado Vao har så klart överseende med det.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Legacy of the Force Pack!

Innehåll 8