XIII Century: Death or Glory
Unicorn Games
Atari
250:-

Styrkan hos XIII century är fältslagen
Giganten Medieval II: Total War har fått konkurrens av det nya strategispelet XIII Century: Death or Glory från rysk/tjeckiska 1C Company och Unicorn Games Studio. Ett spel som helt fokuserar på fältslagen till skillnad mot sin större konkurrent.
Men klarar nykomlingen av utmaningen?
Både ja och nej visar det sig.

Det går såklart inte att undvika att jämföra XIII Century med Total War-serien, och första intrycket är att det är en fattigmansversion av Medievial II; introanimationer, menyer och liknade känns enklare till exempel. Till skillnad mot Medievial II så saknas även den större strategidelen och resurshanteringen. Här handlar det inte om att erövra nya länder, bygga katedraler, hamnar och borgar som man ägnar sig åt i Medievial II, utan endast att utkämpa ett antal fältslag i fem olika kampanjer: England, Frankrike, Tyskland, Ryssland och Mongolerna. När man valt ett fältslag (som låses upp efterhand man vunnit det tidigare) så befinner man sig direkt på slagfältet med en förutbestämd armé som ska motsvara den verkliga förlagan. Du kan alltså inte bygga dina egna arméer som i Medievial II, utan här har man lagt fokus på försöka vara så historiskt korrekt som möjligt.

Medievial European Tour
Man får utkämpa många slag tagna från historieböckerna, som till exempel Falkirk, Taillebourg, Lincoln, Benevento och så vidare. Extra roligt är att man även får pröva sina strategi- och taktikkunskaper i östeuropeiska slag som kanske inte är lika kända här. Det blir en ”slagfälts-sightseeing” över en stor del av kontinenten. Allmänbildande om inte annat.
När man väl kommit till slagfältet så känns även här mycket igen från Medievial II (och för den delen även från spel som Warhammer: Mark of Chaos), kamerakontrollen är snarlik, sättet att styra enheterna likaså. Även här är första intrycket ”en klon”. Även om det är en snygg klon, enheterna är detaljerade, landskapet likaså, heraldiken på enheterna historisk korrekt och så vidare. Allt till medeltida musik, som även den ska vara äkta. Det ger en skön, autentisk känsla.

Fokus på taktik
Men när väl striderna sätter igång så märker man skillnaden. Där Medievial II fokuserar på strategi och att bygga rätt armé till slaget genom att skaffa rätt resurser innan striderna börjar, så handlar XIII Century om taktik, taktik och taktik. AI:n hos motståndaren är mycket bra, han är svår att överlista. Fältslagen är bitvis väldigt utmanande, då man ställs mot en på papperet numerärt, kvalitativt och erfarenhetsmässig överlägsen fiende. Anfaller man en sådan motståndare rakt på så får man finna sig att se sina enheter bli krossade och på vild flykt inom kort. Lyckligtvis så känns det som att ens taktik spelar en större roll här än i andra liknade spel. För att vinna måste man både utnyttja terrängen, välja rätt formationer och att utmanövrera sin motståndare. Vid ett tillfälle, när jag spelade mongol, krossade jag en betydligt starkare rysk riddarhär här genom snabba och oväntade attacker. Det kändes väldigt tillfredsställande. Men eftersom datormotståndaren är så skicklig kan det lika gärna gå åt andra hållet, det är inte roligt att plötsligt bli anfallen i flanken av fientligt kavalleri, och se sina bågskyttar raderas ut. Till skillnad mot andra spel (som till exempel Warhammer: Mark of Chaos och även till en viss del i Total War-serien) så infinner sig inte ”sten-sax-påse”-känslan, även om det naturligtvis finns en sådan mekanism någonstans under ytan. Men eftersom fler faktorer spelar större roll för seger än bara vilka typer av enheter som möts, så känns XIII Century ”verkligare”.
Terrängen inverkar mer på enheterna än hos Medievial II, man ska verkligen se upp för sankmark, svag is, vattendrag och liknade. Och såklart vända terrängen till sin fördel. Bra bågskyttar i en skyddad position på en höjd är livsfarliga. Tungt rytteri är kungar på fast slät mark, men de bör inte attackera trupp beväpnad med pikar, som placerat sig rätt. Så länge de kan utnyttja fart och kraft i anfallen så krossar de det mesta, men fastnar de så ligger de verkligen risigt till. Och även om man tror att man besegrat sin motståndare, så kan ett litet misstag vända på stridslyckan. Allt det här gör att fältslagen i XIII Century verkligen är kul att spela. Efter ett tag, när man segrat ett visst antal gånger, så får man tillgång till ett antal bonusfältslag. För den som gillar detaljer finns det massor med statistik om varenda enhet under slagen. Dock är det svårt att ta till sig all information, man har fullt upp ändå.
Det finns även en Custom Battle-funktion, där man kan skapa egna fältslag och slagfält med arméer från ett dussintal medeltida riken. Vilket är bra, för även om det tar ett tag att köra igenom alla slagen i de olika kampanjerna så kan man förlänga livslängden på spelet. Däremot är multiplayer-delen rätt primitiv, den stöder bara strider över Internet om man har motståndarnas IP-adress. Dock lär en uppdaterad mulitplayer-patch vara på gång, så att man enklare kan hitta motståndare på servrar.

Bra och mindre bra?
Sammanfattningsvis så är XIII Century ett strategispel (eller snarare taktikspel) för dig som inte är så road av imperiebyggandet i strategidelen av Medievial II. Den större konkurrenten är ”extra allt” jämförelsevis, känns mer påkostad, och har kanske en snyggare grafik överlag. Men det som är bra med XIII Century är just fältslagen, de är utmanande, spännade och har en skön, realistisk känsla. Det känns som ens taktiska förmåga verkligen gör skillnad. Mindre bra är den underutvecklade multiplayerdelen, som man kan ha eller mista. Just nu gör den varken från eller till. En del saker i gränssnittet (som animationer) är också opolerade. Dessutom erbjuder XIII Century väldigt lite utöver just fältslagen. Men är du som jag road av medeltida historia och svåra, taktiska, strider så är det ett bra köp.

Text: Tomas Arfert

Sätt ditt eget betyg på XIII Century: Death or Glory!