Mistwalker
Microsoft
Rollspel
550:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

Fullständig briljans och brutala bottennapp
Hironobu Sakaguchi är i egenskap av kreatör till Final Fantasy-serien och grundare av rollspelsjätten Square något av en legend i sin egen tid. Han är en trendsättare och tillhör den lilla skaran av spelskapare som i mångt och mycket har format spelmediet till vad det är idag. Länge såg det ut som att Sakaguchi skulle regera länge och enväldigt på den japanska rollspelstronen. Men säg det som varar för evigt.

Mitt under produktionen av Final Fantasy XII lämnar Sakaguchi Square, enligt ryktet som en följd av hans floppande älsklingsprojekt; Final Fantasy filmen Spirits Within. Många trodde säkerligen att Sakaguchi var ute ur leken, men 2005 utannonserar hans nystartade studio Mistwalker att de har inlett ett samarbete med Microsoft som ska resultera i två rollspel till Xbox 360. Det första släpptes redan i höstas och var det mysiga och färgstarka Blue Dragon. Nu följs det upp av Lost Odyssey, och kan lättast beskrivas som just Blue Dragons raka motsatts.

Lost Odyssey är berättelsen om den odödlige Kaim som då vi först möter honom har över tusen år på nacken. Han sett civilisationer grundas och falla, kulturer blomstra och förfalla, men framför allt har han älskat och förlorat oräkneliga gånger. Dock minns Kaim inget av detta. Av en för honom okänd anledningen lider Kaim vid spelets inledning av minnesförlust. Långsamt återkommer dock minnena och vi får då och då blicka in i hans förflutna som präglas av såväl förlust som mänsklig godhet. Sällan har förbannelsen av att leva för evigt skildras så skickligt som i Lost Odyssey och Kaim är trovärdig på ett sätt som få andra huvudroller i spel är.

Lost Odyssey är ett ambitiöst projekt som placerar berättandet i första rummet. Det yttrar sig konkret i de nära 24 timmarna mellansekvenser spelet innehåller. Att Sakaguchi prioriterar historien är beundransvärt, men inte genomtänkt, då andra delar av spelet blir lidande – framför allt tempot. Inte sällan duggar mellansekvenserna så tätt att jag måste påminna mig själv om att detta är ett spel och inte en film. Det långsamma tempot blir dessutom ännu trögare av ett konservativt stridsystem baserat på slumpmässiga monstermöten och turbaserade strider. Då fienderna inte kan undvikas och striderna är utdragna tar det ofta lång tid att röra sig över större arealer. Det sävliga tempot är dock inte Lost Odysseys största problem, nej, det är dess ojämnhet.

Personporträtten i Lost Odyssey hör till de bästa jag sätt inom spelmediet, men också de sämsta. Biroller som t ex Jansen är inte bara gräsligt designade utan också riktigt enerverande och kan endast finna sin like i den allmänt avskydda Jar Jar Binks från Star Wars. Ett annat exempel är kvinnorna, som ena stunden framställs som handlingskraftiga och intelligenta och i nästa som blåsta våp vars badbollsstora bröst trotsar tyngdlagen under en nätt kroppsstrumpa. Den ”roliga” Jansen och de tuttiga kvinnorna är en alldeles för stark kontrast gentemot den melankoliska Kaim, och ojämnheten detta skapar är nästan outhärdlig. På samma sätt är striderna bitvis smarta men i lika hög grad föråldrade och förutsägbara. Detta splittrade intryck av Lost Odyssey genomsyrar spelet som konstant pendlar mellan fullständig briljans och brutala bottennapp.

Jag sörjer Lost Odysseys oförlåtliga brister i tempo och design, vilka är alldeles för utbredda för att den underliggande potentialen ska få komma till sin fulla rätt. Det går helt enkelt inte att ha överseende med ett spel som på alla plan är så ojämnt som Lost Odyssey. Det är trist, för Lost Odyssey skulle kunna bli denna konsolgenerations främsta rollspel. Dessvärre slarvas all inneboende potential bort. I händerna på en mer erfaren studio hade Sakaguchis mastodontprojekt garanterat blivit årets bästa spel och möjligen en trendsättare på samma sätt som Final Fantasy VII än gång var. Det ska dock poängteras att Lost Odyssey inte är ett dåligt spel, utan en enorm besvikelse. En gammal Sakaguchi fan som med fuktiga ögon minns hans episka Playstation rollspel kommer sannolikt att älska Lost Odyssey av ren och skär nostalgi. Alla andra kan dock leva gott utan Kaim och hans förlorade minnen.

Text: Niklas Norén

Sätt ditt eget betyg på Lost Odyssey!

Totalt har 12 personer röstat.