Forgotten Realms Campaign Guide
D&D 4
288
300:-

Intryck: 6     Innehåll: 5   11

Dungeons & Dragons har alltid varit känt för många och varierade kampanjvärldar, och en av de mest populära genom åren är Forgotten Realms. Sålunda är det väl inte många som blir förvånade över att en ny version av denna kampanjvärld dyker upp till 4th edition av D&D. Till skillnad från i 3rd edition presenteras världen nu i två separata inbundna böcker – Campaign Guide som är en bok för spelledaren och Player’s Guide som innehåller information för spelarna. När detta skrivs har Player’s Guide ännu inte kommit ut, så denna recension gäller bara Campaign Guide.

Boken är upplagd för att låta en SL skapa sin egen 4.0-kampanj i Forgotten Realms. Det första kapitlet beskriver ett ”startområde” för spelgrupper i form av en hyfsat detaljerad by, med några mycket enkla äventyr knutna till området. Efter detta följer några korta kapitel som beskriver historia, skatter, magi, komsologi och andra matnyttiga ämnen. Detta följs av ett kapitel om Faeruns många gudar och deras intresseområden. Den största delen av boken utgörs av en rätt traditionell beskrivning av intressanta områden i Forgotten Realms, mest på huvudkontinenten Faerun men även Underdark och den nyligen återuppdykande kontinenten Abeir Returned. Boken avslutas med ett kapitel om hot, som beskriver ett antal skurkar, monster och andra ondingar som spelarna kan tänkas komma i konflikt med. Slutligen finns några nya monster. Boken innehåller dessutom en löstagbar stor karta över den beskrivna delen av Forgotten Realms.

Sedan den förra utgåvan av Forgotten Realms har 100 år passerat på planeten Toril. Kort efter att den sista 3rd edition-produkten utspelade sig lyckas guden Cyric döda magins gudinna Mystra en gång för alla, och hennes död skapar enormt magiskt kaos. The Spellplague sveper över landet, gudar och dödliga dör i massor, hela nationer går under… till och med delar av landet självt försvinner när stora sektioner av landmassan kollapsar ner i Underdark. Kaoset leder också till att Torils sedan länge försvunna systerplanet Abeir återvänder, och för en kort tid smälter de två världarna samman för att sedan separera. Som ett resultat ser Forgotten Realms rätt annorlunda ut i den nya utgåvan. En av anledningarna till detta är givetvis för att ”förklara” hur det nya magisystemet i 4th edition uppkommit, samt att introducera nya raser som Dragonborn och de nya Tieflings till världen.

Boken är välskriven och ordentligt upplagd, även om många av beskrivningarna är torra och kortfattade. Illustrationerna är av varierande kvalitet. Medan vissa är väldigt snygga är en del (som den av Lady Moonfire på sidan 17) riktigt fula, vilket drar ner intrycket. Boken är layoutad i ett rymligt format, och innehåller lite text per sida, som på många ställen bryts upp av faktarutor och bilder. Som helhet ger det intrycket av en ganska ”lätt” bok i jämförelse med t.ex. Forgotten Realms Campaign Setting till 3rd edition.

Även innehållsmässigt varierar boken mycket. Den stora nyheten i denna version är just att spelledaren och spelarna har olika böcker. Detta innebär i praktiken att Campaign Guide nästan bara innehåller ”fluff” (det vill säga nästan inga nya regler). Problemet är att det fluff vi erbjuds är kortfattat och lite oinspirerande. Jag får intrycket av att man haft som avsikt att göra Forgotten Realms mer likt Eberron: en ”farlig” och dynamisk kampanjvärld med stora vildmarksområden som omger små ljuspunkter civilisation. Dock spenderar boken en hel del utrymme bara för att diskutera alla ny förändringar som uppstått, förklara the Spellplague och dess effekter, förklara förhållandet mellan Abeir och Toril och detaljera hur områden geografiskt förändrats att man har lite utrymme kvar till den sorts text som beskriver områden och gör spelare och spelledare fascinerade av världen.

Det finns ett annat problem med denna bok, knutet till ovanstående. Jag har inte själv spelat i Forgotten Realms särskilt mycket, men jag tror att många gamla fans kan ha svårt att svälja alla nya koncept som serveras. De omvälvningar som gjorts här får förändringarna mellan 1st edition och 2nd edition av AD&D (”Time of Troubles”) att framstå som triviala. Självklart kan man som spelledare förändra vilka detaljer man vill för att få dem att passa med hur man själv vill att kampanjvärlden skall se ut, men ju mer man vill förändra, desto mindre behöver man ju denna bok.

Forgotten Realms Campaign Guide är en ambitiös bok som försöker göra väldigt mycket på få sidor, och därför blir komprimerad och kortfattad. Om man som spelledare älskar att expandera från given information och gillar etablerade kampanjvärldar är dock detta en bra bok.

Sätt ditt eget betyg på Forgotten Realms Campaign Guide!

Innehåll 6,5
Sammanlagt betyg 13,5