Hunter: The Vigil
World of Darkness
370
300:-

Victims – aren’t we all? Det verkar så, i alla fall om du som läser är tjej. Men jag skall inte uppehålla mig länge vid den här egenheten hos ett annars konceptmässigt mycket spännande rollspel.
Som titeln antyder berättas här om monsterjägarna. De som tänder ett ljus i mörkret. I Hunter spelar du jägaren. Människan som vaknat och upptäckt att monster är verkliga och att du – just du – måste göra något åt det hela. Kanske beror det på att du förlorat din familj till monstren, eller så har du bara gått förbi ett bråk i en gränd en kväll, insett att monster existerar och beslutat dig för att slå tillbaka.

Det här är mörkt och vuxet. Arkiv X säsong 3 eller serien Hellblazer är en bra jämförelse. Du riskerar att gå ner dig helt när du balanserar kraven från den normala världen med kraven på dig som jägare. Det är lätt att ta till flaskan och drogerna för att orka.
De som rör sig i mörkret söker sig också till varandra. I Hunter finns det tre olika typer av sammanslutningar som påverkar spelet på olika sätt. Regelmässigt delas det upp i tiers, alltså nivåer. Nivå ett är de jägare som arbetar tillsammans i mindre grupper. Nivå två handlar om större, kanske nationella, nätverk, s.k. compacts, som samverkar för att jaga monster och nivå tre handlar om conspiracies, globala sammanslutningar som har kontakter högt upp i samhället. Beroende på vilken tier du tillhör så får du också olika möjligheter att välja specialförmågor och du har olika möjligheter att ta till hjälp från exempelvis polis och bårhuspersonal. Ju större sammanslutning du tillhör, desto mindre frihet har du som jägare. Något att tänka på.
Havandes spelat World of Darkness sedan tidigare känner jag igen både rollpersonsskapandet och tärningspooler. Det är enkelt, det går snabbt och det är överskådligt på ett sätt som sifferbaserade rollspel har svårt att replikera. Fler prickar betyder att du är bättre, och färre att du är sämre. En jägarrollperson har dock ett par mekaniker som skiljer från en “vanlig” WoD-rollperson. Utöver utökade meriter och fördelar och nackdelar finns också påbyggnadsregler för willpower. Willpowerreglerna är intressanta, eftersom de speglar den moraliska konflikt en jägare ofta hamnar i. Du kan använda willpower för att stå emot socialt tryck och du kan riskera willpower på vissa typer av handlingar. Riskerna måste vara direkt kopplade till jakten av monster. Väljer du att riskera ett poäng deklareras det innan handlingen. Spännande, eftersom det tar spelet in på osäker mark för spelaren. No potential pain, no potential gain.
En annan egenskap är yrket du som jägare bekänner dig till. Som det står i regelboken, ett yrke är inte vad du gör, det är vad du är. Det finns också en regelmekanik för taktik i jägargrupper. Det är ett trevligt tillägg eftersom det verkligen influerar hur en grupp samarbetar – eller misslyckas med sitt samarbete.
Skall jag vara helt ärlig – och vore jag inte det skulle jag inte skriva den här recensionen – så är språket jobbigt. Inte nog med att orden är pompösa, meningarna är också korthuggna och uppstyckade. Försöker författarna emulera Ernest Hemingway? Teorin sammanfaller bra med den könsrollskramande tonen på texterna och bilderna. Trots det finns det många små storyhooks och inspirerande stoff strött som ett nödvändigt salt på en annars blaskig gröt. Det är inte ofta jag dissar White Wolfs skribenter, men den här gången får bli undantaget som bekräftar regeln.
Och nej. White Wolf kommer ALDRIG att sluta lägga bilder bakom texten. I övrigt är Hunter ett mycket trevligt om än mastigt rollspel att ta sig igenom. Det är stora textmassor och lite bilder, och bilderna är av högst varierande kvalitet. Det finns tolv compacts och conspiracies sammanlagt att välja på. Endast en av dem företräds av en kvinnlig arketypbild. Hon är misstänkt lättklädd för att vara en jägare, och verkar dessutom vara förtjust i att jaga monster i skor med klackar som är 10 cm höga. Tja, kanske kan de sticka ut ögat på en oförsiktig vampyr med en fotfetish, vad vet jag?

Sätt ditt eget betyg på Hunter: The Vigil!

Innehåll 7,5
Sammanlagt betyg 15,5