Changeling: Rites of Spring
Changeling
160
250:-

Rites of Spring är en av de fyra böcker i utgivningen till Changeling som fått sitt namn och sin utgivningstid av de fyra årstiderna (något jag för övrigt anser vara ett briljant drag). Den här modulen behandlar till största delen magi.

Boken inleder med ett kapitel om Arcadia och teorier om varifrån de sanna Älvorna kommit. Kapitlet ger också aspekter av hur bortbytingar kan uppfatta andra magiska övernaturliga varelser, och det ger en god överblick över hur du som spelledare kan modifiera reglerna om du vill skifta tyngdpunkten till mekaniker som True Names – magi som innebär att den som känner ditt rätta namn har makt över dig – och andra alternativa tolkningar av grundmagireglerna. Årstiderna och the Hedge får sig också en rejäl genomgång.

På det följer ett mycket roligt kapitel om oneiromantik, alltså drömmagi. Det finns till och med en riktigt underhållande praktisk guide till hur jag som spelledare kan skapa och tolka drömmar under spelets gång. Jag vill påstå att White Wolf vet vad som krävs av en spelledare, och de vet också hur de skall tillhandahålla det. Det finns till och med ett miniäventyr som är riktigt kul.

I det tredje kapitlet gås Wyrd igenom, med alternativa regler för Mask och Clarity, och det finns mycket bra information om exempelvis järnets påverkan och skadeverkningar på de sanna Älvorna och varför det är på det viset. Eller i alla fall teorier om varför det är på det viset.

Kapitel fyra behandlar lite mer praktiska detaljer. Här finns alternativa regler och lite mer utmejslad mekanik runt bland annat the Hedge och Goblinfrukter.

Den här boken är nog den jag uppskattar mest i serien, om man bortser från Autumn Nightmares, men det är förmodligen den jag har minst nytta av. Det är många alternativa regler, som är trevliga, men de behövs egentligen inte och tillför inget revolutionerande nytt till spelet. Trots det så talar Rites of Spring till mig. Det är trevligt och fluffigt och det inbjuder till uffeluffande, som min spelgrupp en gång i tiden brukade kalla spel utan något direkt syfte att dra hem XP.

Sätt ditt eget betyg på Changeling: Rites of Spring!

Intryck 9
Innehåll 9