Traveller: The Spinward Marches
Mongoose Publishing
Traveller
144
220:-

Intryck: 4     Innehåll: 6   10

Det finns inget rollspelsföretag som är lika irriterande som brittiska Mongoose Publishing. Inte för att de ger ut usla böcker, utan för att de envisas med att koppla samman bra speltexter med sunkig layout, dassig tryckkvalitet och sanslöst fula illustrationer. Därför är det föga förvånande att den första världsboken till Traveller är en bitterljuv läsupplevelse.

Men vi börjar med det positiva, för det finns innanför bokens sladdriga pärmar. The Spinward Marches beskriver den klassiska spelmiljö som utvecklats till Traveller sedan slutet av 70-talet, först av saligt insomnade GDW och sedan av spelets hängivna fans.

Författaren Martin J. Dougherty är en veteran som kan The Marches utan och innan. Texten flyter på bra men är torr, att läsa igenom boken från pärm till pärm rekommenderas inte. Dougherty lyckas bäst med att förklara de pusselbitar av världen man så lätt tar för givet. Här finns en detaljerad redogörelse för hur adeln fungerar i det Tredje Imperiet eller varför det närmast feodala system som imperiet regerar med är det enda som kan fungera med de enorma avstånd i tid och rum som ska överbryggas.

Större delen av boken beskriver de 16 subsektorer som utgör The Spinward Marches. Här har Dougherty gjort ett par punktnedslag istället för att som i tidigare utgåvor beskriva varenda viktig planet med en kort paragraf intetsägande text. Det finns gott om information för den hugade spelledaren att spinna vidare på. Den här boken innehåller tillräcklig information för att hålla en spelgrupp sysselsatt för år framåt.

Men det är också min största kritik av The Spinward Marches, jag vill inte ha ett uppslagsverk utan en inbjudande levande äventyrsplats. Jag vill ha kvalitet, inte kvantitet och här når boken tyvärr inte hela vägen. Missförstå mig inte, i Traveller-tradition är det här en bra bok och en kompetent sammanfattning av en klassisk spelvärld. Men jag vill ha mer, det är trots allt 2008, ett faktum som den här boken inte riktigt vill veta av. Det görs en ansats till nya grepp i det avslutande kapitlet ”Adventuring in the Spinward Marches”. Men det är så dags då.

Sätt ditt eget betyg på Traveller: The Spinward Marches!

Intryck 4
Innehåll 6,5