Traveller: Mercenary
Mongoose Publishing
Traveller
120
220:-

Intryck: 4     Innehåll: 5   9

Mercenary är den första regelmodulen till Traveller och samtidigt en uppdaterad variant av den lilla svarta boken med samma namn från 1978. Författaren Bryan Steele skriver om konsten att driva ett legokompani i den galax som domineras av det Tredje Imperiet. Som bas för en kampanj baserad på en grupp legosoldater gör den sitt jobb, men bara knappt. I allt annat är den en besvikelse.

På minuskontot hittar vi ett antal onödiga nya yrken (kommandosoldat? instruktör?), ett gäng lika onödiga färdigheter (rekrytering?) och en oinspirerad utrustningslista. Det vore inte så illa om det inte vore för att det tar upp en ansenlig del av bokens sidor. Då är reglerna för att skapa ”tickets”,det vill säga uppdrag för legosoldater, betydligt mer användbara, om man spelar i en legosoldatskampanj. Det finns regler för storskalig strid och ett kapitel om hur en legostyrkas bas ser ut komplett med förslag för en spelarskapad sådan.

Trots Moongooses försök att göra boken användbar för mer än de som spelar legosoldater kan jag inte komma ifrån att den känns onödig. Går man igång på militärisk sf finns det en del att plocka i Mercenary. Men jag får känslan att det här är en bok som hör hemma i en sedan länge svunnen era, 1970-80-talets detaljfixerade år.

Bortsett från det stiliga, minimalistiska omslaget är den en sedvanligt ful bok från Mongoose. Om man inte visste bättre skulle man kunna tro att Mercenary tryckts upp av print-on-demand-företaget Lulu, boken känns billig. Illustrationerna är fruktansvärda i första halvan av boken men blir allt bättre mot slutet, överlag är dock nivån på högstadienivå. Layouten är helt ok och det är inga större problem att hitta i boken.

Jag får intrycket att Mongoose behandlar Traveller med en överdriven respekt för det förflutna, en inställning jag kan förstå men inte gillar. Så länge Mongoose vägrar släppa Marc Millers föråldrade tankar, fortsätter att låta praktikanter illustrera och låter klåpartryckerier förstöra deras böcker är jag rädd för att deras Traveller bara kommer att vara en affär för de redan invigda.

Sätt ditt eget betyg på Traveller: Mercenary!