Dark Heresy: Purge the Unclean
Dark Heresy
144
250:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

Den allra första äventyrssamlingen till Dark Heresy producerades ursprungligen av saligt avsomnade Black Industries. Nu finns det i butik men utgivaren är amerikanska Fantasy Flight Games som köpte upp Dark Heresy när Games Workshop bestämde sig för att adoptera bort sin efterlängtade rollspelsbaby. Det var tur att spelet inte försvann, för oavsett vad man tycker om Warhammer 40.000-universats lämplighet som rollspelsmiljö, är det en grupp välskrivna luntor som hittills sett dagens ljus.

Purge the Unclean är inget undantag. Författaren T.S. Luikhart har knåpat ihop tre äventyr som alla är välskrivna och fulla med häftiga idéer. Först ut är Rejoice for you are True – en matig och underhållande deckarskröna som tar spelarna på en virvelvindstur genom den gigantiska hive-staden Scintilla på spåret efter en mystisk kult. Det är samlingens mest lyckade del då det lyckas visa upp den mer absurda och färgstarka sidan av Dark Heresy. Att författaren driver med scientologerna och porträtterar den perverterade scintillanska adeln på ett minnesvärt sätt, är bara grädde på moset.

Shades of Twilight utspelar sig ombord på en mystisk space-hulk och är actionbetonat. Tyvärr är det på tok för rälsat där coola händelser avlöser varandra utan egentligt sammanhang. Det är dock tillräckligt mycket bra här för att motivera ett par spelkvällar.

Avslutar gör Baron Hopes, en lömsk skröna fylld av krypande skräck. Spelarna upptäcker konsekvenserna av hur det mäktiga imperiet behandlar sina allra svagaste och måste kämpa mot korruption, avgrundsmonster och minnet av en sedan länge död kättare. Moraliska frågor blandas med klassisk lovecraftiansk skräck.

Purge the Unclean är en stilig bok, även om omslaget ser lite väl mycket ut som en black metal-platta. Illustrationerna är av toppklass, även om en del är återanvända från regelboken, och layouten är klanderfri. De tre äventyren visar upp olika sidor av Dark Heresy och är tillsammans en utmärkt introduktion till spelvärlden. Att det blir lite väl styrt är en smäll som jag gärna tar, i alla fall när rälsen är fint inlindat i vackra ord.

Sätt ditt eget betyg på Dark Heresy: Purge the Unclean!

Totalt har 5 personer röstat.
Intryck 7,8