Conan: Bestiary of the Hyborian Age
Mongoose Publishing
Conan RPG2
176
270:-

Intryck: 4     Innehåll: 6   10

Som titeln antyder är Bestiary of the Hyborian Age inget annat än en monsterbok till Conan RPG från Mongoose Publishing. Jag börjar med att erkänna att jag ställer mig tvekande till huruvida ett Conan-rollspel verkligen behöver en monsterbok. De flesta kontrahenter i Howard-Sword & Sorcery bör vara helt vanliga människor; och de faktiska monster man stöter på är i allmänhet unika varelser, ensamma i sitt slag.

Nåväl, oavsett om ett monster återanvänds eller ej behövs i allmänhet stats för det. Detta är förstås extra sant i alla spel som bygger på d20, där det inte är helt trivialt att bygga egna monster. Och stats för monster är precis vad Bestiary innehåller.

Över hundra varelser finns beskrivna med ett statblock, en illustration, en kort presentationstext samt ett stycke om hur varelsen agerar i strid. Rätt många av monstren är större varianter av vanliga djur; en del är förstås hämtade från Howards historier; en del tycks knyckta direkt från H. P. Lovecrafts Cthulhu-berättelser (och passar därmed ypperligt i Hyborien); och andra åter verkar vara rena påhitt av författaren.

Utöver rena monster finns ett avsnitt med djur (apor, grävlingar, etc); en ny klass, beastmaster (jägare, djurtämjare och skogsmulle); samt information om hur man kan justera monstren och ge dem klassnivåer.

Tryck och bindning är mycket bättre än i Conan RPG2 (se recension i förra Fenix). Tyvärr brister Bestiary på andra punkter: De flest illustrationer är taffliga och ger ett amatörmässigt intryck, i synnerhet jämfört med omslaget (av Chris Quilliams). Den andra bristen är informationsdesignen. Alla monster listas i alfabetisk ordning och all information bara radas upp i en följd utan någon tanke på var sidbrytningarna hamnar. Vissa monster har därför ett statblock som delas upp på två olika uppslag. Irriterande, och dessutom väldigt lätt att undvika.

Den som har saknat en monsterbok till Conan är förstås betjänt av denna bok – men på det hela taget är den inget mästerverk.

Text: Dan Algstrand

Sätt ditt eget betyg på Conan: Bestiary of the Hyborian Age!