Star Wars Saga Edition: KOTOR Campaign Guide
Star Wars Saga Edition
224
360:-
  Intryck: 9     Innehåll: 8   17

Trött på att spela våghalsig rebell eller möta droids och åter droids? Då kan Knights of the Old Republic Campaign Guide vara något för dig. I denna första kampanjbok till Star Wars Saga Edition guidar WotC oss genom Old Republic eran (ca 4000 år före filmerna). I denna tidsålder fjärran från filmerna råder i princip konstant krig och slagen utkämpas av såväl jediriddare som mandaloriankrigare och på det stora hela presenteras ett Star Wars-universum med stora möjligheter – här finns ingen Palpatine som styr i kulisserna. Boken tar upp fyra viktiga faser av eran – Great Sith Wars, Mandalorian Wars, Jedi Civil War samt Dark Wars (med Sith Civil War och första Jedi Purge) – som tillsammans omfattar 50 år.

Boken följer ungefär samma upplägg som Core Rulebook men med anpassningar och tillägg för kampanjvärlden, dvs man skulle nästan kunna läsa de båda böckerna sida vid sida. Man får nya species, prestige classes, droids och vehicles men man får även mycket bakgrundsinformation om planeter, republiken samt så klart jedi, sith och mandalorians. Ett nytt inslag jag verkligen gillar är group concepts som handlar om rollpersoner och gruppsammansättning. Boken är en bra introduktion för alla som inte har erfarenhet av eran och alla som har spelat tv-spelet KotOR kommer att känna igen mycket. Att sen John Jackson Miller från Dark Horse Comics (och just serien KotOR) är medförfattare gör inte det hela sämre. Illustrationerna då? Jag är riktigt imponerad av dem och det känns skönt att slippa alla filmfoton som annars brukar vara vanliga. Trött på att spela våghalsig rebell eller möta droids och åter droids? Då kan Knights of the Old Republic Campaign Guide vara något för dig. I denna första kampanjbok till Star Wars Saga Edition guidar WotC oss genom Old Republic eran (ca 4000 år före filmerna). I denna tidsålder fjärran från filmerna råder i princip konstant krig och slagen utkämpas av såväl jediriddare som mandaloriankrigare och på det stora hela presenteras ett Star Wars-universum med stora möjligheter – här finns ingen Palpatine som styr i kulisserna. Boken tar upp fyra viktiga faser av eran – Great Sith Wars, Mandalorian Wars, Jedi Civil War samt Dark Wars (med Sith Civil War och första Jedi Purge) – som tillsammans omfattar 50 år.

KotOR är lättläst och medryckande. Även om jag började läsningen lätt skeptisk till konceptet så var jag fast efter halva boken. Det här är tveklöst det bästa släppet till Saga Edition och jag föreställer mig att även icke rollspelare kan ha glädje av denna faktaspäckade bok. Och den spelgrupp som vill ha Star Wars men slippa begränsas av filmer, rule of two eller att jedis gått och gömt sig ska definitivt bekanta sig med denna bok.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Star Wars Saga Edition: KOTOR Campaign Guide!

Intryck 8,5