Pyramid of Shadows
D&D 4
96
200:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

Pyramid of Shadows (H3) är det tredje äventyret i serien 4th edition-äventyr som började med Keep on the Shadowfell och fortsatte i Thunderspire Labyrinth. Pyramid of Shadows är deisignat för heroic tier-karaktärer, mer specifikt level 7-10. Produkten består av två häftade äventyrsböcker som innehåller den information spelledaren behöver, samt en dubbelsidig karta.

Den urgamle magikern Karavakos försöker befria sig från sitt fängelse inuti Pyramid of Shadows. Nu måste rollpersonerna försöka ta sig ut innan Karavakos flyr och lämnar dem instängda i pyramidens för evigt. Böckerna innehåller dels en översikt över pyramiden, beskrivningar av rum och encounters, ett antal nya monster samt ett flertal snygga färgillustrationer som visar viktiga möten och platser.

Detta är helt klart en snygg produkt, med ganska tåliga häften och en praktisk förvaringspärm.

Äventyret är en klassik dungeon crawl. Det är fällor som ska undvikas, monster som ska avlivas, magiska föremål som skall hittas och bossmonster som ska besegras. Allt är ganska elegant och rättframt (det finns inga riktigt elaka områden som jag kunnat hitta) och en hyfsad utmaning. Det finns till och med ett och annat rollspelstillfälle inlagt där det kan gå att göra andra saker än att slåss. Dock skall man inte lura sig att tro att detta är något komplicerat socialt äventyr. Äventyret är klassisk dungeon crawling, varken mer eller mindre. Pyramid of Shadows bör gå hyfsat fort att spela igenom, lite beroende på vilken strategi spelarna väljer.

Gillar man dungeoncrawling kan jag inte säga något annat än att detta är en bra produkt. Troligen får man mest glädje om man först köper och spelar igenom äventyren H1 och H2 för att få lite historia bakom händelserna. Möjligen är Pyramid of Shadows lite i simplaste laget för erfarna rollspelare, men det funkar i alla fall som distraktion för en kväll.

Sätt ditt eget betyg på Pyramid of Shadows!