World of Warcraft the Adventure Game
2-4
90 minuter
360:-

Intryck: 7     Innehåll: 5   12

Det var inte lätt att betygsätta det här spelet, helt enkelt för att det känns så mediokert. För varje fördel med spelet finns det en nackdel och inget av det tippar vågskålen åt något håll, utom utseendet som faktiskt gör att det förtjänar sin sjua på intryck. Det är snyggt, utan tvekan. Nog har jag sett snyggare spel men det enda som drar ned det här från en åtta är plastfigurerna och storleken på vissa av korten. Figurerna är snyggt formade, de ser ju trots allt ut som karaktärerna, men de är inte målade utan kommer i den plastigt gråa färg de skapades i. Korten är i två olika storlekar, där de små korten blir lite väl små. Texten som förklarar vissa saker bli så pass liten att den blir svårläst. Så, dessa klagomål sagda kan jag gå in på det positiva med utseendet. Det är bilder som stämmer väl överens med hur det ser ut i dataspelet, men inte är tagna direkt därifrån. Färgerna är tydliga, det är bra kvalité på korten och roliga små flavortexter. Överlag ger allt det en bra stämning som andas World of Warcraft, men som inte blir för intern, även om du aldrig spelat World of Warcraft får dina ögon en positiv upplevelse de kan förmedla till hjärnan för att sedan skicka ut någon form av känsla av välbehag i kroppen. Tyvärr slutar väl det som skapar känslor av välbehag ungefär där. Jag misstänker att tanken med spelet var att skapa en lättare och snabbare variant av World of Warcraft the board game, men ack så de misslyckades.

Man börjar spelet med att få en karaktär (det är för övrigt efter att man i regelboken kollat på ungefär tre olika ställen vad som egentligen gäller och om det finns några extraregler man missat – när ska spelföretagen förstå hur man skriver en lättförståelig och lätthanterlig regelbok?) och lite tillbehör till den denna, som abilities, en väska och en quest log. När alla gjort det och fått sina quests väljer man en stad man vill att ens gubbe (gubbe i det här fallet ska räknas som fullkomligt könsneutralt, av de fyra karaktärer man kan välja mellan är två kvinnor. Storbröstade och lite klädda, men väl kvinnor) ska börja i och sedan är det bara att ge sig ut i den stora, vida världen och grinda. Tro mig, man grindar i det här spelet… Nästan varje ruta man stannar på innebär att man drar ett encounterkort och slåss mot något, för att kunna få loot som gör att man blir mäktig nog att ta sig an bossen som gör att man kan levla. Ni som spelat MMORPG:et känner igen konceptet och för er andra så vet ni nu lite av vad det går ut på också. Förutom att man i dataspelet faktiskt samarbetar med varandra, har någon form av syfte med det man gör, att det finns strategi och taktik inblandat och en hög med annat som gör det till en bra mycket bättre investering är det här.

Jag känner att det blir väldigt mycket negativt här och inte så mycket förklaring till denna mediokerhet jag pratade om i början så jag tänkte jag ska göra ett försök att beskriva det nu. Vad som gör spelet mediokert är att det inte väcker någon som helst känsla eller vilja att spela klart det, samtidigt som det inte känns som ett helt slöseri med tid så man kan ju lika gärna fortsätta ett tag till. Spelets stora nackdel som hjärndött tidsfördriv är att det tar tid att spela igenom. Det står att det tar 1,5 till 2 timmar, men vi snittade på tre när vi körde och då försökte vi lite olika metoder för att snabba upp det. Hade det varit snabbspelat, säg att ett parti hade tagit 45 minuter, hade jag nog kunnat rekommendera det men spelmekaniken överlever inte mer än 1,5 timmes spelande, sedan tröttnar man.

Allvarligt talat, jag har suttit och försökt komma på vem jag skulle rekommendera det här spelet till och jag tror det är lite som vanligt i min värld, jag är bortskämd med bra spel som håller för många partier och som jag vet kommer att spelas om igen och det här lever inte upp till det. Det kan fungera för de som fortfarande anser att Fia med knuff är ett bra brädspel för att introducera dem för lite nya perspektiv men det finns bättre äventyr än så där ute och de förtjänar era pengar mer än detta.

Text: Petra Sahlin

Sätt ditt eget betyg på World of Warcraft the Adventure Game!