Batavia
Queen Games
3-5
60-120 minuter
400:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

Mitt första intryck är att spelet är traditionellt tyskt: träpluppar, kort, relativt välgjorda illustrationer samt en tunn regelbok, allt i kulörta nyanser. Trots detta blir jag häpen när reglerna endast är skrivna på tyska. Efter en ojämn kamp med skoltyskan laddar jag ner reglerna från Queengames sajt: de finns på engelska, samt några andra europeiska språk. På engelska är reglerna lättlästa, dock finns några språkliga krumelurer som kan göra tolkningen lite svårare än nödvändigt.

Spelmekaniken sägs vara en kopia av konstruktörsduon Glimne/Rejchtman tidigare spel Moderne Zeite från 2002, enligt källor på Boardgamegeek.org. Jag har aldrig sett det spelet, så jag kan inte uttala mig om det är exakt samma eller om det finns förändringar. Glimne har även konstruerat Ostindiska kompaniet från 1984, och det som uppenbarligen har ändrats från 2002 tills nu är settingen som byggs upp kring de mäktiga Ostindiska kompanierna. Namnet Batavia är det gamla namnet på Yakarta, Indonesiens huvudstad tillika en av handelsskeppens destinationer.

Spelarna antar rollen som handelsmän som med sina båtar seglar längs kusterna på Indiska oceanen och bedriver handel med diverse varor så som porslin, silke, te och dyrbar peppar. Spelet går ut på att samla på sig guld. Det gör man på flera sätt; man kan vara den som har mest av en handelsvara, som är först till slutet av spelplanen, har flest skepp i något av kompanierna eller flest skuldsedlar. Det blir snabbt tydligt att alla andra poäng än de från varorna bara är sekundärmål. Det faller sig månne naturligt med tanke på settingen, men minskar antalet spelstrategier.

Mekaniken bygger främst på auktioner. Varje runda inleds med att en spelare rullar en tärning för att se hur många skepp som bjuds ut. Därpå börjar spelarna att bjuda över varandra för att få köpa dessa skepp samt initiativet i ett paket. När auktionen är avslutad genomför varje spelare sin runda som består i valet att plocka upp skeppskort eller spela ut desamma för att flytta och handla. Det finns förstås begränsningar i hur skeppskorten spelas och det är också här som räv och rackarspel ligger. Genom att ha flest av någon form av kort kan du hindra andra spelare från att spela ut sina kort. Då själva utspelet av kort leder till förflyttning och anskaffande av varor blir spelare som drar, eller tvingas dra kort alltså stående. Å andra sidan förstärker de sin hand och har möjlighet att komma igen följande runda. Det finns självfallet en hämmande faktor som gör att en spelares maktbas plötsligt kan ryckas undan: pirater. Sjörövarna kommer sättandes när ett visst antal skepp har satts i vattnet och de rensar rent fullständigt för den eller de mest spelade kompanierna. I ett slag kan hela din handelsflotta vara utraderad. Å andra sidan blir alla spelare med skepp av samma nationalitet av med sina samtidigt så då börjar ni alla om från noll igen.

Interaktionen mellan spelarna kan upplevas som lite bristande emellanåt, men i och med auktionsmomentet finns ett påtagligt spänningsmoment som helt regleras spelarna emellan. De kan bli ganska nerviga ibland, vilket är det i spelet som verkligen sätter karaktären och som jag nog främst ser som spelets styrka.

Att lägga resurser på att förstöra för de andra spelarna upplever jag som bortkastat i detta spel. Det kan kanske kännas som en besvikelse för de av oss som när en liten men naggande misantropi. Det finns tillfällen att vara elak, men se till att det gagnar ditt eget spel och strategi.

Spelet skall enligt uppgift kunna slutföras på en timme eller kortare, vilket jag vid provspel ej fick uppleva. Dock spelade jag med erkänt långsamma spelare. Våra partier tog nästan det dubbla, men jag kan se att det kan spelas snabbare än vad vi gjorde.

Spelet är avsett för tre till fem spelare och fungerade mycket väl även på tre spelare.

Det är ett roligt spel om än ett i mängden av denna typ, spelbart även för ovana.

Text: Robert Bjurshagen