Dungeons & Dragons miniatures game starter set

30-90 minuter
130:-
  Intryck: 9     Innehåll: 8   17

I samband med att Wizards of the Coast nu släppt den fjärde utgåvan av rollspelet Dungeons & Dragons kommer även en ny regelutgåva till Dungeons & Dragons miniatures. Därför är det också naturligt med ett nytt starter set för att få igång nya spelare till miniatyrspelet. I ett starter set får man numera med fem icke slumpmässiga figurer (en grön drake, en yuan-ti och tre äventyrare), en tärning, några kartor i fullfärg, en regelbox och några counters. Eftersom man får färre miniatyrer än i de gamla starterseten är också denna nya låda lite billigare, vilket självklart är en fördel för intresserade.

Reglerna till D&D miniatures version 2.0 är inte ändrade like mycket som rollspelsreglerna. Har man spelat spelet tidigare går det snabbt att lära in de regler som har ändrats. Exempel på ändrade regler är charging, champions och saves. Regelboken är klart och tydligt upplagd med snygga exemepel. Den ser också rätt lyxig ut, tjock och tryckt helt i färg. Kartorna är snygga och enkla, och man har i denna version introducerat kartor av halv storlek för de som vill köra 100-poängs warbands. Reglerna har också strömlinjeformats så att de stämmer ganska bra överens med rollspelet, och Wizards marknadsför sina miniatyrer hårt som en vital del av rollspelsupplevelsen.

Miniatyrerna man får med är ganska bra. De tre äventyrarna och yuan-tin håller hög klass när det gäller sculpt och målning. Tyvärr har de slarvat med draken. Gröna drakar har fått en omdesign till 4th edition, och denna nya form av grön drake ser ganska fånig ut. Inte lika bra som den gröna drake som fanns med i War of the Dragon Queen. Dock är det ju en garanterad drake ganska billigt, vilket borde tilltala hur som helst.

Allt som allt tycker jag detta är ett bra starter set. Reglerna förklaras bra för både nya och gamla spelare, och man får allt man behöver för att komma igång. De enda nackdelarna jag kan se är att man får ganska få figurer och att den gröna draken ser lite töntig ut.

Sätt ditt eget betyg på Dungeons & Dragons miniatures game starter set!