Dungeons & Dragons miniatures: Against the Giants booster pack

30-90 minuter
200:-

Intryck: 5     Innehåll: 6   11

Against the giants är det senaste setet till Dungeons & Dragons miniatures, och detta är ett speciellt set. Normalt inkluderas figurer mellan storlek tiny och large, men denna gång finns även en storlek till representerad: huge. Set med huge-figurer görs ibland och är ofta enda chansen att få tag på riktigt stora monster. Då varje booster inkluderar en huge-figur är fördelningen figurer annorlunda än normalt. En booster innehåller ett ”vanligt” rare som är medium eller large, samt en huge som är uncommon eller rare. Man kan alltså få två rares i en booster.

I Against the Giants finns 12 olika huge-figurer, föreställande allt mellan drakar och levande cykloner. I de boosters jag öppnade fick jag en Chain Golem (gigantisk construct gjord av kedjor) och en Earth Titan (en jordjätte som ser ut som ett vandrande berg) som båda var uncommon. Dessutom fick jag en Roper och en Dragonborn Myrmidon som rares. Dragonborns är ett märkligt kapitel, de är numer en grundras i Dungeons & Dragons. Trots det är alla tre dragonborns som gjorts som miniatyrer rare! Det är med andra ord ganska svårt att som spelare få fatt på en om man vill ha en passande figur.

När det gäller commons och uncommons fick jag en kul blanding. Figurerna varierar från klassiska D&D-monster som dire rats och ochre jellies till något bisarra skapelser i form av en neongul geting från helvetet (hellwasp). Tyvärr går kvaliteten på målning och skulptering ner även i detta set. En trend började med Night Below förra året som lutar åt enklare och enklare målning som använder bjärta neonfärger och konstiga färgkombinationer. Skulpteringen håller samtidigt på att gå mot mer överdrivna former när det gäller vapen, ansikten och muskulatur. De nyare seten till D&D miniatures blir mer serietidningslika istället för realistiska.

Against the Giants är en besvikelse. Den låga kvaliteten på figurerna gör det inte värt att betala extra för dyrare boosters. Jag hoppas framtida set har bra målning och skulptering, inte bara bra figurval.

Sätt ditt eget betyg på Dungeons & Dragons miniatures: Against the Giants booster pack!