Star Wars miniatures: Knights of the Old Republic

30-90 minuter
125:-

Intryck: 6     Innehåll: 8   14

Star Wars Miniatures handlar mycket om filmerna men nu och då ger WotC ut figurer till de factions som representerar andra eror. Problemet har alltid varit att dessa factions har få figurer vilket gör det svårt att mäta sig med alla filmfactions. Knights of the Old Republic är ett set med fokus på Old Republic era och innehåller massvis med nya figurer till Old Republic, Sith och Mandalorians. Den som någon gång kikat närmare på tv-spelet eller serien Knights of the Old Republic kommer att känna igen flera av figurerna. Setet innehåller även en del figurer till Republic faction som hämtats från filmen The Phantom Menace. Här finner man allt från Bao-Dur och Darth Malak till Zayne Carrick och Zaalbar.

Att WotC har satsat på fler medeldyra karaktärer känns helt rätt nu när det blivit vanligt med riktigt dyra figurer. En ny special ability som kommer att påverka spelet är Cloaked som innebär att figurer i skydd inte kan anfallas av annat än figurer som står bredvid. Knights of the Old Republic innehåller även rakghouler (deras offer förvandlas till nya rakghouler!), en god Supreme Chancellor Palpatine och Jar Jar Binks. Efter tio set fick jag till slut Star Wars mest omdiskuteade figur, en gungan. När det gäller figurerna är det rätt stor skillnad på sculpterna. Jag kan inte komma ihåg när ett set senast hade så här dåliga sculpts och dålig målning. Och efter tio set är det allt annat än acceptabelt.

Knights of the Old Republic är ett lyft för alla factions från Old Republic era men även för Republic (setet innehåller fem nya gungans). Eftersom The Phantom Menace tycks ha varit ett subtema så är det dock märkligt att inte separatisterna fick några figurer alls. Om man känner till eran är Knights of the Old Republic en guldgruva (som bräcker Champions of the Force) men är man mer intresserad av figurer från filmerna så finns det klart bättre set att lägga pengarna på. Även om jag stör mig på en del misslyckade figurer så känns det bra med ett set som uppmuntrar till att man använder fler figurer i sina squads.

Text: Peter Lexelius

Sätt ditt eget betyg på Star Wars miniatures: Knights of the Old Republic!