Warhammer Battle March
Namco Bandai
Atari
220:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Oförklarlig paketering av charmiga grönskinn
Denna expansion till Warhammer Mark of Chaos är precis som originalspelet något som kanske i första hand tilltalar de som någon gång spelat figurspelet Warhammer – alternativt de som velat spela figurspelet men aldrig haft tålamod nog att måla en hel armé för hand. Det är ett pilljobb som kräver precision och finess när det utförs för hand, men som i datorn går betydligt snabbare och smidigare och med ett ofta bättre resultat. Det i sig är en anledning att köpa detta spel.

Samtidigt är strategin bakom släppet av Warhammer Mark of Chaos: Battle March direkt häpnadsväckande. När det har gått mer än ett år sedan originalspelet släpptes – och det ärligt talat inte verkar ha rosat marknaden eller sålt i miljoner exemplar – hade det enda rimliga varit att släppa ett paket där man fick både denna expansion och orignalspelet ihop. Men inte. Istället måste man ha orignalet, vilket jag gissar att till och med många av de som införskaffade Warhammer Mark of Chaos när det kom inte har. Jag menar, det var ju faktiskt inte mer än dugligt då så varför skulle man ha sparat och haft råkoll på det? Och när det har gått så här lång tid tror man ju knappast att det skall komma en expansion längre. Alltså ökar man motståndet vad gäller att hitta nya spelare genom att kräva att de antingen skall vara fanatiskt hängivna ett mediokert spel, eller att de skall vara beredda att punga ut med pengar för både orignalspelet och expansionen på en gång. En smula naivt, eller åtminstone överdrivet optimistiskt. Vilket är synd, för det här är en riktigt bra expansion.

Battle March förändrar inte spelet i grunden och en del av de gamla problemen är kvar (långa laddtider, för få verkligt avgörande taktiska och strategiska möjligheter och den en smula tråkiga animeringen av själva striderna). Samtidigt innebär den nya kampanjen ett lyft, för vem blir inte glad av att höra sina grönskinnade trupper prata sinseemellan, trötta på att bara marchera och sugna på strid. Och vilka krigare de är! Klart charmiga, om än inte taktiskt utmanande.

Vill man ha mer taktik och intrig får man istället hoppas på Dark Elves som lurar i bakgrunden och försöker ta över och styra. Den delen av kampanjen är duglig, och jag misstänker att många andra kommer att gilla dem betydligt bättre. De har bara inte samma gladvåldscharm.

Överlag tycker jag att rösterna är riktigt bra, så ljudet höjer spelupplevelesen. Hjältarna och deras avgörande roll är jag mer kluven till. Jag föredrar deras betydelse i förhållande till omgivande trupper framför möjligheten till ”dueller” med motståndarens hjältar.

Warhammer Mark of Chaos Battle March är ett charmigt, men inte unikt spel. ”Målningen”, multiplayer och skirmish är det som gör att du vill fortsätta spela länge.

Text: Tomas Andersson

Sätt ditt eget betyg på Warhammer Battle March!