Coriolis spelledarskärm
Järnringen
Coriolis
6
150:-

Intryck: 9     Innehåll: 5   14

Recensioner är knepiga. Inte för att det är så svårt att skriva dem och ge ett omdöme, utan någonstans för hur sifferbetyget kommer att tolkas. Jag har själv satt i halsen när jag läst en del recensioner och sett hur en del, låt oss kalla de mindre spel, fått väldigt höga betyg inte minst på intryck, samtidigt som produkter med illustrationer av absolut toppklass fått medelmåttiga betyg. Jag erkänner att det ibland fått mig att muttra lite för mig själv och ifrågasätta recensentens omdöme. Det skulle jag aldrig ha gjort, för nu sitter jag med en typisk produkt som hur man än gör går att debattera. Nämligen Coriolis spelledarskärm.

Samtidigt gör det mig lite ödmjuk. Det får mig att förstå att när en del indiespel fått väldigt höga betyg beror det på vad de jämförs med – nämligen andra indiespel. Det är uppenbart att de inte kan jämföras med de mest genomarbetade och professionellt producerade produkterna utan i första hand bör jämföras med varandra. På samma sätt kan en spelledarskärm inte jämföras med en kampanjbok eller en grundregelbok, utan måste i första hand jämföras med andra spelledarskärmar.

Hur klarar sig då Coriolis i den jämförelsen? Vad gäller intrycket smiskar de rumpa med alla andra skärmar jag har sett. Det här är en fantastiskt snygg skärm, full av den rätta känslan och i lyxigt tjockt utförande – skärmen är i samma kvalitet som omslaget på riktigt bra hårdinbundna böcker. Bilden är dessutom fantastiskt välgjord. Christoffer Krämer skrev att Coriolis satte en helt ny standard för svenska rollspel Äventyret kanske inte levde upp till de kraven, men den här skärmen gör det. Det enda som hindrar ett toppbetyg är att det finns ett stavfel i en rubrik. Det känns slarvigt.

Innehållsmässigt blir intrycket sämre. Alla de uppgifter jag ville ha med finns där – och några till. Men. Det är bara en skärm. Jag hade velat ha åtminstone något mer, som ett introäventyr eller Noirs spelpaket. Det här känns lite snålt.

Text: Tomas Andersson

Sätt ditt eget betyg på Coriolis spelledarskärm!

Totalt har 5 personer röstat.