Tornet mot stjärnorna
Rävsvans
Skymningshem Andra Imperiet
68
130:-

Intryck: 5     Innehåll: 6   11

Tornet mot Stjärnorna är en ny bakgrundsmodul till Skymningshem: Andra Imperiet i en liten bok med mjukpärm på 68 sidor i ungefärligt A5-format. Trots de få sidorna och det lilla formatet har skaparna lyckats klämma in en hel del. Layouten är i stort samma som i Skymningshem: Andra Imperiet. Funktionell, men inte så spännande. Illustrationerna är det vanliga i Krister Sundelins manga-stil. De är OK och gör jobbet, men inte så mycket mer. Boken är tryckt av lulu.com, och bra jämfört med annat jag sett från dem.

Titeln syftar på en av de två ”organisationer” som beskrivs i boken: Triluminaren och Trollkarlarna. De fanns med i ett av Sundelins tidigare spel, Skymningshem, en föregångare till Skymningshem: Andra Imperiet. Jag ska inte gå in i detalj på vad de går ut på och har för mål, det skulle förstöra för de som ska spela material ur boken. Den första, Triluminaren, är originell och spännade i mitt tycke. Så har den också influenser av en av mina favoritböcker inom SF; Snow Crash av Neal Stephenson. Författaren Olle Linge har många egna intressanta idéer.

Boken innehåller massor av information. Större delen är skriven som en rapport i spelvärlden. I sina bästa stunder är det inspirerande, men ofta känns det som man tragglar sig igenom någon lärobok. Jag hade föredragit mer blandning av perspektiv. Äventyrsuppslag finns insprängda här och var i rutor. I slutet av boken finns även en avdelning som hur man använder innehållet till kampanjer, och en exempelkampanj. Tyvärr kräver dock både äventyrsskapande och kampanjer massor med arbete för spelledaren. Jag hade föredragit ett exempeläventyr snarare än en berättad exempelkampanj, det hade varit en naturligare väg in i bokens innehåll.

Tornet mot Stjärnorna innehåller en hel del intressant, men det känns ofta svårt eller arbetsbetungande att omsätta det i spel. Boken är mest intressant för de inbitna som vill lägga mycket tid på förarbete till äventyr och långa kampanjer.

Text: Tomas Arfert

Sätt ditt eget betyg på Tornet mot stjärnorna!