Baron Munchausen
Flaming Cobra/Magnum Opus Press/Mongoose

Baron Munchausen
128
175:-
  Intryck: 7     Innehåll: 10   17

Tänk dig tillbaka tio år i tiden, till 1998. Det var en ganska deprimerande tid att vara rollspelare eller hur? Bara ett par år efter den stora Magic-kollapsen och långt efter åttiotalets gyllene pionjärår. Så, från ingenstans, landade ett tunt brunt häfte i rollspelshyllorna. Ett häfte som innehöll ett litet spel skrivet på ålderdomlig engelska om en flera hundra år gammal skrävlare till baron. Det såg inte mycket ut för världen, men innehållet var sprängstoff. James Wallis, som den brittiske författaren hette, lyckades med en närmast perfekt tonträff skriva ett litet mästerverk till salongsrollspel som var lika roligt att läsa som att spela.

Vi spolar fram bandet till 2008. Framför mig ligger en liten vit oansenlig bok i A5-format och jag känner mig som om jag just återupptäckt rollspelens förlorade graal. The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen är tillbaka i tryck tack vare Mongoose’s indielabel Flaming Cobra och ordningen är återställd.

Boken är formgiven och illustrerad på riktigt 1700-tals manér, det är mestadels ett lyckat drag och gör dels att den inte ser ut som ett vanligt rollspel och dels att den går hand i hand med den gode baronens lätt daterade språkbruk. Den enda uppenbara nackdelen är att bokstaven ”s” av någon typografisk underlighet mer liknar ett ”f” än något annat.

Illustrationerna är gjorda av den inte helt okände Gustav Doré och eftersom de verkligen föreställer Baron Munchausens äventyr passar de perfekt.

Grunden i Baron Munchausen är mycket enkel. Spelarna gestaltar en grupp ädlingar som någon gång under 1700-talet sitter församlade runt ett bord, dricker vin och försöker överträffa varandras äventyrliga historier. Det går till så att en spelare börjar med att be en annan spelare att berätta en viss historia: ”Säg mig, min gode baron, hur det kom sig att du såg till så att en tysk tjänsteflicka kröntes till Kejsare av Indien?”. Eller: ”Berätta, kära hertig, om hur du duellerade med samtliga soldater ur ett helt hussar-regemente, på en och samma gång”.

Spelaren som fick frågan får då tänka ett par sekunder innan han eller hon börjar berätta historien som förklarar påståendet. Det gäller med andra ord att vara kvicktänkt och fantasifull. De andra spelarna har dessutom ett antal mynt på bordet som de kan satsa för att lägga till kluriga hinder till den historia som berättas. På så sätt är alla runt bordet delaktiga i varje berättelse. Spelet avslutas med att varje spelare nominerar en berättelse som ”den mest fantastiska historia jag någonsin hört!” och ger sina mynt till den spelaren. Spelaren med mest mynt på bordet efter att alla har röstat vinner partiet och måste bjuda alla andra på ett glas vin (eller saft, för de som vill).

Nyheterna i den här reviderade utgåvan är två minispel som båda är varianter på originalspelet. Den första varianten heter ”The Baron’s Late Adventures in Araby” och är anpassad för historier i samma anda som Tusen Och En Natt. I den här versionen är alkohol förbjudet och här berättar man om hur man gett sig ut på fantastiska resor i sann Sinbad-anda.

Den andra nyheten är varianten ”My Uncle the Baron” som beskrivs som lämpligt för ”children, the inbred and the very drunk” med författarens egna ord. Här spelar man små barn som berättar om sina farbröders äventyr genom att försöka överträffa varandras påståenden. Skillnaden är att man bara säger en mening var istället för en hel historia.

Som ni kanske märker är reglerna mycket enkla i Baron Munchausen, de är faktiskt så enkla att de får plats på ungefär en sida. Men det fina med den här boken är utan tvekan det fantastiskt färggranna språk som den gode baronen använder när han försöker förklara reglerna. Det här är helt enkelt ett fantastiskt välskrivet och extremt roligt spel. James Wallis har enligt min mening skapat det perfekta party-rollspelet.

Sätt ditt eget betyg på Baron Munchausen!

Innehåll 8
Sammanlagt betyg 15