Lancea Sanctum
Vampire: The Requiem
220
298:-

Intryck: 5     Innehåll: 8   13

Den som utdelade det dödande sticket när Jesus hängde på korset var en soldat som kom att kallas Longinus. För denna synd fördömdes han av Gud till en evighet som odöd. Den allsmäktige hade ett särskilt syfte med sitt straff och en plan för Longinus. Han och hans efterföljare skulle skapa fruktan bland människorna, en fruktan som skulle föra dem närmare Gud. De skulle förfölja de förtappade och visa dem följderna av ett syndigt leverne.

Lancea Sanctum är den organisation (Covenant) som än idag förvaltar Longinus arv och läror. Denna mörka reflektion av katolicismen är en av de mäktigaste av de fem stora fraktionerna i Vampire: The Requiem. Trots att de tappat något i inflytande under det senaste århundradet bekänner sig fortfarande en mycket stor del av västvärldens vampyrer till dess tro, även om inte alla av dem är medlemmar i organisationen.

Det bra
För den som spelar en kampanj där Lancea Sanctum har en framträdande roll är boken ovärderlig. Den går igenom alla aspekter av kyrkan i detalj. De olika inriktningar-na som samsas inom organisationen belyses, både utifrån ett religiöst och filosofiskt perspektiv. Boken ger tips på hur en individuell vampyr kan passa in beroende på ålder och klan. Dessutom presenteras Lancea Sanctums historia, mängder av titlar, regler, riter och en och annan blodslinje. White Wolf har verkligen ansträngt sig för att skapa en rik bakgrund utan att begränsa spelledarens möjlighet att anpassa materialet till sin egen kampanj. På många ställen ges olika alternativ till hur något kan fungera, eftersom Lancea Sanctum varierar mycket från stad till stad.

I jämförelse med det digra bakgrundsmaterialet försvinner nästan spelmekaniken helt. Det sista kapitlet innehåller 25 nya ritualer till Theban Sorcery och tre nya discipliner, men det rör sig inte om speciellt många sidor totalt. Utöver detta finns enstaka regler insprängda i bokens övriga text. Personligen tycker jag att det är precis lagom, men den som förväntar sig massor av specialregler kommer bli besviken.
Sammantaget så ger boken stor valfrihet när det gäller utformandet av organisationen i din egen kampanj, utan att kännas urvattnad. Jämför man med informationen i grundboken så framstår Lancea Sanctum som en ganska flexibel organisation som inte alltid behöver vara en mörk medeltida variant av katolska kyrkan.

Det dåliga
Är allt bara fantastiskt? Det beror på hur du tänkt använda Lancea Sanctum. Bokens styrka är samtidigt dess svaghet. Tänker du inte använda organisationen som ett centralt element i din kampanj kan det bli för mycket. Det är ett stort steg från grundbokens fem sidor till en modul på 220. Inte bara kostar det en rejäl slant utan det krävs också mycket tid att sätta sig in i materialet. Ett alternativ om man inte behöver så mycket information är Coteries, som även om den fokuserar på hur vampyrer fungerar i grupp, innehåller information om alla fem fraktionerna, även Lancea Sanctum.

Även om man inte har något emot pris och omfång kan texten kännas en aning torr och tung. Den är absolut inte dåligt skriven, men känslan av att läsa en uppslagsbok infinner sig rätt ofta. Dessutom är inte illustrationerna speciellt inspirerande, kanske mest beroende på att jag blivit bortskämd av den höga kvalitén som bilderna i nya World of Darkness håller i allmänhet.

Omdömet
Förhoppningsvis har du fått tillräckligt med information för att själv avgöra om det är en bok som passar dig. För den som tänker fokusera sitt spel på Lancea Sanctum eller vill ha en ordenlig bok om varje Covenant är den ett självklart val. Innehållet är gediget, men känns ibland tungt. För den som bara vill ha lite allmän information om organisationen kan det vara bättre att spendera pengarna på ett annat supplement.

Sätt ditt eget betyg på Lancea Sanctum!

Totalt har 5 personer röstat.
Intryck 5,8