Ordo Dracul
Vampire: the Requiem
229
298:-

Den här boken låter dig lära känna den covenant som greve Vlad Tepes en gång grundade. Du släpps in bakom alla myter och dimråder, till sällskapet där drömmen om att behärska vampyrismen lever. Beskrivningen av organisationen är bra och illustrationerna håller god kvalitet, liksom de nya reglerna. Ändå är det inte här detta kampanjsupplements största styrka ligger, utan i hur väl anpassad den är för rollspel. Det här en bok som ge en god inblick i vampyrers vardag, samtidigt som den går att basera en hel kampanj kring.

Även om alla vampyrer ser sitt tillstånd som något övernaturligt finns det vissa som trots allt föredrar att behandla sin belägenhet något mer vetenskapligt. För även om den i grunden är en förbannelse betyder det väl knappast att det inte går att behärska vampyrismen, att göra sig av med nackdelarna men behålla krafterna? Detta mål är den sammanhållande faktorn i Ordo Dracul, den covenant som självaste greve Vlad Tepes grundade och som är en av de mest sägenomspunna av de odödas organisationer.

Det var lite svårt att få grepp om Ordo Dracul utifrån grundbokens korta beskrivning och det är något den här boken råder bot på. Organisationen kan enklast beskrivas som en blandning av ett gammaldags och strikt universitet, och ett hemligt ordenssällskap. Man hyllar förändring och nya upptäckter men har samtidigt en komplicerad och hierarkisk organisation. All forskning ska ske enligt vetenskapliga metoder, men sällskapet är mycket vidsynt när det gäller vad som räknas som vetenskap. Moderna vetenskaper får samsas med alkemi och magiska ritualer. Den viktigaste forskningen är den kring de så kallade Coils of the Dragon, metoder för att övervinna vampyrismens nackdelar.

Fokus på spelande

Det mest slående med Ordo Dracul är hur välbalanserat innehållet är. Trots att den är så tjock så blir det aldrig för mycket, inget känns som utfyllnad. Historia och bakgrund får sin beskärda del men fokus ligger främst på vad en rollperson som är medlem kan tänkas syssla med. Det ovanliga och oväntade känns alltid mer relevant om man förstår hur vardagen ser ut. Jag har haft lite svårt att sätta mig in i vampyrers dagliga (nattliga!) liv, men den här boken gör det hela mer begripligt. Att boken innehåller en samling nya blodslinjer, discipliner, utökade coils och andra krafter gör det inte sämre, eftersom allt är väl förankrat i bakgrunden. Det går utan problem att basera en hel kampanj på innehållet i Ordo Dracul. Enligt normen för nya World of Darkness är materialet skrivet så att detaljerna lätt ska gå att anpassa till hur man själv vill ha det. Den lokala avdelningen av Ordo Dracul kan skilja sig mycket från genomsnittet och boken ger flera exempel på mer extrema avvikelser.

Den del som jag gillade bäst var ”The Paths of Fate”, en metod som Ordo Dracul använder för att bestämma en medlems plats i organisationen med hjälp av tarotkort. Förloppet är beskrivet i detalj så att det går att genomföra i spel, och resultatet knyter an till rollpersonens dygd och last (Virtue och Vice). Att företeelser i spelvärlden direkt relateras till spelmekaniken på det sättet är något jag gillar i rollspel. Fram för mer sånt!

Struligt upplagd

Ska man säga något till bokens nackdel så är det att den är något struligt upplagd. Exempelvis så finns bara en del av orderns historia under avsnittet ”historia”, resten är utspritt bland den övriga texten. Resultatet gör att det blir mindre tungt att läsa från pärm till pärm men mycket svårare att hitta en specifik detalj. Vad man föredrar är väl en smaksak men jag tycker det kunde ha gjorts bättre. Själva layouten är det däremot inget fel på. Som brukligt är nuförtiden så skjuts extra förklaringar in i den löpande texten via faktarutor. Illustrationerna fyller sin funktion; de är lagom många och av genomgående god kvalité.

En förutsättning för att få valuta för sin tid och sina pengarna är att man vill använda Ordo Dracul i sin kampanj. Det är en tjock bok och kostar en del men jag tror de flesta kommer att bli nöjda även om man inte spelar med fokus på organisationen.

En solid produkt

Ordo Dracul är en bra bok. Med viss reservation för upplägget uppfyller den mina önskemål på hur en organisation ska behandlas för att vara användbar i en kampanj. Innehållet är varierande och man har lyckats med att fokusera på rollpersonerna.

Sätt ditt eget betyg på Ordo Dracul!

Totalt har 13 personer röstat.
Intryck 6,69