Warhammer 40K: Space Marines
Games Workshop

200:-

Warhammer 40K:s krigare med stort K är nu här i ny mundering. Space Marines har fått en codex och det är en ordentlig bit på hela 144 sidor. Bakgrundsmaterialet är omfattande och det har även tillkommit en hel del nya enheter och regler.

Den nya codexen innehåller mycket och en stor del av boken går till alla de olika typerna av enheter som en Space Marines spelare har tillgång till. Det har skett en hel del förbättringar på olika enheter och vapen. En del gör att de, för en erfaren spelare, blir möjliga val men mycket av det som tidigare var självklara val är fortfarande bäst. Några av de intressanta nyheterna är Scout Bikes. En ny snabb enhet nytt med bra utrustning. De taktiska enheterna har fått tillvalet att om man väljer att utöka sina taktiska enheter till 10 man så får man ett tyngre vapen gratis, typ Multi Melta. Gissa om alla dessa enheter kommer vara 10 man. DropPoden kommer säkert att användas mer än tidigare. Den kan nu hålla 12 man dvs en tiomannna enhet plus en karaktär.

Det har tillkommit än mer nya enheter, det finns nu olika typer av Dreadnoughts och Landraiders. Nya enheter med marines är Legion of the Damned, Vanguard och Sternguard. Det har även tillkommit artilleri i form av Thunderfire. Den har tre alternativ för hur man kan skjuta. Det är en intressant enhet, men för de poängen finns annat som kommer högre upp på önskelistan. Det har diskuterats mycket bland spelare huruvida Space marines rent fluffmässigt skulle använda artilleri eller inte.

Karaktärer är en del som expanderat, det finns nu hela nio att välja bland. Det som gör det hela både intressant och roligt är att de flesta av dem har Chapter Tactics som ger olika typer av fördelar till din armé. Det innebär att du kan anpassa din armé mot olika motståndare, men kom ihåg att du bara får använda en typ av Chapter Tactics även om du har med flera karaktärer.

Det finns en del nya regler och ändringar i reglerna som påverkar hur man bygger upp sin armé och hur man spelar. Combat Squad är en ny regel som gör att man kan dela upp vissa enheter från tio man till två femmanna enheter. Combat Tactics är ändrat så att man kan välja att misslyckas med ett moralslag vilket är tvärtom mot tidigare. Banners har blivit bättre och kan nu vara värt att överväga. Techmarines har blivit en enhet som kan göra mycket nytta, särskilt i scenarier där det handlar om att skydda byggnader. Med deras regel Bolster defenses som innebär att man får ett bättre cover save i ruiner och byggnader kan de nu vara värda sina poäng.

Första delen av codexen handlar om Space Marines historia, organisation och bedrifter. Bakgrunden utgör en relativt liten del och fokus ligger på de olika krig och ärorika uppdrag som Space Marines har genomlevt. Den del som handlar om hur Space Marines är uppbyggd är bra och skulle ha kunnat bli ännu bättre om man lagt in lite mer tips kring målning och arméuppbyggnad för de olika Chapters som finns. Kanske vilka taktiker och vapen de föredrar samt lite kring vilken/vilka färger som man kan använda för att målningen ska bli rätt. Som det är nu kan det ibland vara lite svårt att se vilken färg som bäst bör användas.

Språket är lite väl högtravande vilket emellanåt gör det jobbigt att läsa och texten är stundtals på gränsen till propaganda. Beroende på hur man ser på det kan det antingen vara inspirerande eller bara för mycket.

Codexen i sig är ett lyft från den tidigare versionen så för hängivna Marines-spelare är det bara att hugga in. Även för nya spelare är den intressant. Många olika enheter, många nya enheter och dessutom en väldigt kraftfull armé som sådan ger både bra möjligheter till att måla och spela. Det faktum att Space Marines har blivit ännu kraftfullare har diskuterats mycket bland spelare och frågan är om det är en enskild företeelse eller om kommande arméer också kommer att lyftas lika mycket. Med nästa codex får vi veta.

Text: Peter Hedman

Sätt ditt eget betyg på Warhammer 40K: Space Marines!